Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Malmförädlingsverket på SvartönLule Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
domare1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 maj 2018 kl 19:43 - IP Citera domare1

Fotografi på industri? Järnmalm, gruva?

Vattendrag i nedre kant.

Redigerad av domare1 den 30 maj 2018 kl 19:06
Tillbaka överst Se domare1's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av domare1 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 maj 2018 kl 10:07 - IP Citera Öjkas

En intressant bild. Jag har ingen lösning. men funderar lite över färgen på och lagringen av materialhögarna. Både den längs byggnaden och den större högen till höger är ljusa, kanske nästan vita. Om man antar att det handlar om någon sorts mineral, som klarar utomhuslagring, är det kalk och kvarts som jag kommer att tänka på. Svenska Silikategelfabriken, Annenäset Ånimskog, med egen hamn var ett spår men byggnaderna i bilderna jag funnit stämmer dåligt med bilden ovan.   
Tillbaka överst Se Öjkas's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Öjkas Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 maj 2018 kl 17:18 - IP Citera Harald N

Jag har också funderat på kalk. Ligger det möjligen ett kalkbrott bakom den glest trädbeväxta kanten?
Tillbaka överst Se Harald N's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Harald N Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

bark
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 maj 2018 kl 19:38 - IP Citera bark

Kalk, höjd och hamn... Jag tänker lite fritt på Sibbarp söder om Malmö?
Tillbaka överst Se bark's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av bark Besök bark's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Klas Grönqvist
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 maj 2018 kl 11:41 - IP Citera Klas Grönqvist

Måste det vara i Sverige? Kan man inte tänka sig något av de danska kalkbruken? Fartyget i förgrunden är så stort att vattnet knappast är en kanal, utan det är vid någon kust.
Det skymtar någta järnvägsvagnar till höger. Jag förmodar att upplösningen är för låg för att det ska vara möjligt att avläsa vagnarnas märkning. Annars kunde en bansignatur kanske kunna avslöja platsen. Går det att säga något om godsvagnarnas konstruktion? Svenska eller danska vagnar?
Tillbaka överst Se Klas Grönqvist's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Klas Grönqvist Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 maj 2018 kl 13:26 - IP Citera Harald N

Det skulle väl kunna vara Vänern eller Mälaren också, men jag hittar ingen plats som stämmer. Har kollat Hällekis, Degerhamn, Slite och Stora Vika.

Går det att få en förstoring på järnvägsvagnen som står utanför husväggen ungefär i mitten. Jag tycker den ser ut att ha centralbuffert, d.v.s. är en smalspårsvagn, men skulle vilja se det bättre.
Tillbaka överst Se Harald N's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Harald N Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

tornsvala1010
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 maj 2018 kl 16:40 - IP Citera tornsvala1010

Står det någon text i nedre högra hörnet svagt ?
Tillbaka överst Se tornsvala1010's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av tornsvala1010 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

domare1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 maj 2018 kl 19:15 - IP Citera domare1

Nej inte vad jag kan se.
Tillbaka överst Se domare1's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av domare1 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Almquist
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 28 maj 2018 kl 00:14 - IP Citera Almquist

Det är malmförädlingsverket på Svartön i Luleå.
En artikel i Svenska Dagbladet finns här. Historik finns här och ytterligare en bild finns
här.

M.v.h.
Almquist
Tillbaka överst Se Almquist's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Almquist Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

domare1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 28 maj 2018 kl 18:52 - IP Citera domare1

Almquist, tack för hjälpen.

Luleå verkar rätt.

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum