Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Allmänt om gamla vykort (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Allmänt om gamla vykort
Ämne Ämne: Plastfickor för flera kort gamla formatet Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
Guests
Gästgrupp
Gästgrupp

Postats: 17 oktober 2005 kl 11:32 - IP Citera Guests

Hej!

Är det någon som vet om det finns plastfickor som rymmer flera (t ex 3 eller 6 st) kort i gamla formatet?
Eller kör ni med plastfickor som egentligen är för A6
även till gamla kort? Blir det OK?

/ Peter

Tillbaka överst Se Guests's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Guests Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

baksidan
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 22 oktober 2005 kl 20:24 - IP Citera baksidan

Hej!

Jag gör så här: på plastark för overheadbilder fäster jag korten med fotohörn. Därefter stoppas plastarket i en A-4 plastficka. Vill man kan överkanten svetsas igen med lödkolv (alfolie bör läggas emellan, annars bränns hål på plasten. Plastarket bör kapas ngt så att det finns en marginal för igensvetsningen).

Fyra kort av gamla formatet får plats. Jag tycker att mitt system fungerar perfekt. Vet inte om ngn annan har tänkt i dessa banor.

Hälsningar,

wisserbesser

Tillbaka överst Se baksidan's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av baksidan Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Carina Hellsten
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 11 april 2010 kl 01:11 - IP Citera Carina Hellsten

Vilken bra idé! :)

Själv fäster jag korten, med fotohörn, på kartong, innan jag stoppar ner i A4-plastfickor.

Detta funkar ju även på stora kort.

.

Tillbaka överst Se Carina Hellsten's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Carina Hellsten Besök Carina Hellsten's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Thorbjorn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 06 augusti 2010 kl 11:16 - IP Citera Thorbjorn

Jag använder genomskinliga fotofickor med plats för fyra kort som är precis lagom stora för "gamla formatet" (ca 9x14 eller minns jag fel?).

Brukar finnas i 10 och 25 pack, jag brukar välja 25 pack för en dryg 50-lapp. Ska gå och köpa en packe till under lunchen!

Tycker inte om fotohörn eftersom man måste böja kortet för att få det på plats. Dessutom vill jag absolut kunna se båda sidorna av kortet utan att behöva ta ut och tumma på det! Därmed har de båda antika albumen med slitsar för vykortshörn jag har inte blivit använda.

Skräckexemplet på motsatsen är två fotografiska vykort som jag köpte nyligen, det ena avstämplat i Sundborn 1906 och skrivet av Carl Larsson, det andra skickat i Paris på 1920-talet skrivet av Carl Milles.

Båda var inramade med bildsidan fastklistrad på underlaget! Lyckligtvis har min hemstad en papperskonservator som utförde en operation på korten och fick loss dem med minimal åverkan. Kostnaden för korten fördubblades förstås... Hon berättade för övrigt att hon hade fått hjälpa två Stockholmsmuseer med liknande operationer för att rädda kulturhistoriskt spännande föremål, bla inför en utställning av vykort skickade till/från Astrid Lindgren som arvingarna hade ramat in....RAMA INTE IN VYKORT! "Måste" ni så går det att rama in så att båda sidorna blir synliga alternativt hitta en lösning utan att fästa själva kortet på underlaget!

Jag brukar sätta in fotoplastfickorna i en vanlig A4 pärm.

Lösningen är inte helt idealisk framförallt för att bladen inte är styva och det finns en risk att böja eller i värsta fall vika korten om man bläddrar oförsiktigt.

Bättre lösningar på förslag?

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum