Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Signaturer (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Signaturer
Ämne Ämne: FWH&Co och Ivar Arosenius signatur i.a Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
bewa
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 21 januari 2006 kl 21:10 - IP Citera bewa

Hej

FWH&Co lät Ivar Arosenius ta fram motiv till en vykortsserie om minst 35 kort. Detta inträffade i Göteborg ca 1901. Signaturen är i.a . Det är svårt att få tag på bilder av dessa vykort. Hittills har jag bara sett tre st. Jag är tacksam för alla tips om denna numrerade serie och möjligt scannade kopior av korten, tack.

Med vänlig hälsning

Bengt E W Andersson

Tillbaka överst Se bewa's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av bewa Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Thorbjorn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 01 december 2009 kl 23:38 - IP Citera Thorbjorn

Hej,

Såg att det var dåligt med svar på den här frågan! Om Bengt fortfarande lyssnar kan jag intyga att jag är lika nyfiken som han på den här serien och har så här långt haft något större framgång än han hade haft 2006.

Jag har hittat sammanlagt 8 olika kort signerade IA + årtalet 02 (fast det ser mera ut som JA02). Samtliga är numrerade: No 4, 6, 10, 11, 14, 15, 23 och 40. Så det ser alltså ut som vi kan höja Bengts uppskattning till minst 40 st.

Korten saknar förlagsbeteckning så Bengts uppgift om FWH&Co var intressant. Vad grundar sig uppgiften på?

Korten är mycket enkelt ritade i svart tusch på vit bakgrund, en del är laverade med grått. Att de är så okända beror kanske helt enkelt på att de är rätt oansenliga. Det första jag hittade var på en vykorsmässa insorterat på signerat A för en 5-a. Jag tyckte att kortet dock hade något visst även om det dröjde rätt länge innan jag började misstänka at de faktiskt var Ivar Arosenius. När jag hittade sju till var det inte längre någon tvekan. Några är riktigt underbara i sin svarta humor, tex No 13, en förkrossad herre i rock och mustasch med en pil genom hjärtat från vilken blodet droppar eller No10, den enda med en titel "GENOM JÄMMERDALEN" :en bister man i prästrock vandrar mellan liljorna i dalen!

Kan möjligen tänka mig åbäket att scanna och lägga upp dom om någon fortfarande är intresserad - och kan bidra med lite mer om serien i gengäld!

bewan
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 02 december 2009 kl 07:15 - IP Citera bewan

Hej Thorbjörn,

Tack för ditt tips. Sedan jag skrev min undran om IA har jag fått tag på några till och med nummer upp mot 50. Uppgiften om IA finns i en 100 års skrift om FWH (1841 - 1941). Jag har tittat i böcker om IA men inte hittat några andra referenser till serien. Det verkar jättesvårt att hitta IA-kort. Jag har dock några dubbletter. Jag är naturligtivis tacksam för att få skannade kopior av IA-kort. Du når mig på bewa_hot@hotmail.com.

Bästa hälsningar

Bengt E W Andersson

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum