Författare |
|
paparay Guldmedlem

|
Postats: 28 januari 2019 kl 08:44 - IP
|
|
|
Någon som känner igen denna bro?
Postgånget (Borlänge 1913)

__________________ ...paparay
|
Tillbaka överst |
|
|
Harald N Guldmedlem

|
Postats: 28 januari 2019 kl 13:28 - IP
|
|
|
Det ser ju inte ut som Borlänge men kan vara Falun. Det finns en bro som heter Klabbron. Den ser inte så ut nu, men där finns ett hus med passande utseende. Av gamla kartor att döma, var det den första bron i Falun, så det kan ha funnits en äldre bro där.
https://goo.gl/maps/tTwdkHwT3iF2
|
Tillbaka överst |
|
|
Öjkas Guldmedlem

|
Postats: 30 januari 2019 kl 10:38 - IP
|
|
|
Finns det inget skrivet på kortet? Något blått vid horisonten, men har inte koloreringen missat en bit till vänster om de poppelliknande träden? Antag att det blå är vatten - skulle man se någon sådan vy från centrala Falun? För mig ser bron ut att finnas längre söderut, kanske i Danmark.
|
Tillbaka överst |
|
|
paparay Guldmedlem

|
Postats: 30 januari 2019 kl 14:42 - IP
|
|
|
Jag tror inte på Sverige jag heller. Utgivet av tyskt okänt förlag (troligen tyskt).
Ja, söderut kan nog vara ett bra förslag. Tycker byggnadstypen påminner om Danmark. Ser man inte en flagga längst bort i horisonten?
Skickar en förstoring, om det är en flagga, är den iallafall inte finsk.
Tack Harald N & Öjkas.

__________________ ...paparay
|
Tillbaka överst |
|
|
Hebybo Ny medlem

|
Postats: 30 januari 2019 kl 16:58 - IP
|
|
|
Byggnaden med "flaggan" liknar en skånsk kyrka för en nordsvensk.
|
Tillbaka överst |
|
|
Hebybo Ny medlem

|
Postats: 30 januari 2019 kl 17:15 - IP
|
|
|
Denna länk kan kanske tipsa om och utesluta en del broar:
https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/11698/RelatedFiles/2015_259_kulturhistoriskt_vardefulla_broar_i_skane.pdf
|
Tillbaka överst |
|
|
adam Guldmedlem

|
Postats: 28 februari 2019 kl 17:36 - IP
|
|
|
Det här är med stor sannolikhet ett tyskt vykort med anonymt motiv. Sådana gjordes i massvis i början av 1900-talet och såldes över hela Europa (eftersom de saknade titlar, så kunde de säljas i många länder). Motiven till korten var i de flesta fall säkert hämtade från Tyskland eller något av dess grannländer, men jag har i undantagsfall sett motiv som känts skandinaviska.
Det här motivet är utan tvekan frå. Tyskland eller något av dess grannländer. Stilen på bron känns helt främmande för Skandinavien, men desto mera typisk längre söderut i Europa.
__________________ Adam
Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
|
Tillbaka överst |
|
|