Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST; Älgkalv i Nora Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
calle1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 09 mars 2019 kl 15:16 - IP Citera calle1

Någon som vet om detta är Mora eller Nora?

Redigerad av calle1 den 13 mars 2019 kl 19:58
Tillbaka överst Se calle1's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av calle1 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Sandman
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 09 mars 2019 kl 16:06 - IP Citera Sandman

Det står ju Nora - som väl kan vara en kvinnas namn eller hur?

Redigerad av Sandman den 09 mars 2019 kl 16:07
Tillbaka överst Se Sandman's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Sandman Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

calle1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 09 mars 2019 kl 17:20 - IP Citera calle1

Det står ju också Pappa gratulerar som var min farfar sänt till min faster.
Tillbaka överst Se calle1's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av calle1 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 mars 2019 kl 20:23 - IP Citera adam

Så du vet vem avsändare och adressat är? I så fall vore det ju bra om du kunde ge oss lite fler ledtrådar, som t.ex. namnet på avsändaren. Just nu kan jag bara räkna ut att han bör ha hetat Frey i efternamn...

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

calle1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 mars 2019 kl 21:00 - IP Citera calle1

Han hete Carl Frey och var handelsresande så kortet är säkert skrivet vid ett av hans resor

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 mars 2019 kl 22:21 - IP Citera adam

Ah, då hänger jag med!

Då är avsändaren ingen bra ledtråd. Får väl försöka kolla upp Nora. Annars kanske stämpelns nummer kan vara en ledtråd...

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 mars 2019 kl 23:54 - IP Citera adam

Ibland upptäcker man en liten värdefull ledtråd. När jag närgranskade bilden ovan såg jag att huset som man anar lite av uppe till höger ser ut att ha ett säteritak. Det är en ganska ovanlig taktyp. Med hjälp av bildsökningar fann jag snabbt att det f.d. Tingshuset i Nora har precis ett sådant tak.

När jag sedan kollade på satellitbilder och gatuvyer fann jag snabbt platsen där ovanstående bild måste ha tagits. Fotografen har stått i en villaträdgård på västra sidan av Tingshusgatan. På denna satellitbild har jag markerat ungefär var fotografen stått:

Bilden är tagen österut. De båda byggnaderna man anar i bakgrunden ligger utmed Tingshusgatan, i korsningen med Prästgatan. Byggnaden till höger är som sagt var f.d. Tingshuset medan byggnaden till vänster idag inrymmer Bergslagskyrkan. Den vänstra byggnaden ser man mer av på bilden ovan och den är ganska lätt att känna igen på en nytagen gatuvy:

domare1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 mars 2019 kl 05:54 - IP Citera domare1

Calle 1 du har ett meddelande
Tillbaka överst Se domare1's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av domare1 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

calle1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 mars 2019 kl 11:48 - IP Citera calle1

Tack Adam för din fina bestämning av kortet.
domare1 jag har besvarat ditt meddelande.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 mars 2019 kl 22:07 - IP Citera adam

Från en vykortskontakt som samlar på Norakort så har jag fått detta intressanta svar om den en gång mycket kända älgkon på bilden:

"Ja, kära nån, om detta kort, och om denna älgko kan jag hålla ett långt föredrag om någon vill höra på. Jag har till och med skrivit en uppsats om nämnda älgko i en hembygdsskrift för ett antal år sedan. Din markering angående fotografens och älgens exakta position är cirka 40-50 meter för långt åt norr. Älgkon står nämligen i Lantmätaren Athos Eckerboms trädgård vid sitt hus Tuppenhof som än idag står efter Storgatan, nära den sk Hagbybron.

Älgkon (som då var en liten övergiven älgkalv) hittades på en liten holme i Ramsjön år 1927, nära byn Ramshyttan. Hon hämtades av Inspektor Lange i en vanlig eka och fick sedan växa upp i en inhägnad på hans gård. Snart döpte folket i trakten älgkon till ”Ramshytte-Kajsa” som för varje dag som gick blev allt tamare och som följde sin husbonde varhelst han gick och stod. Gick han på dass så stod Kajsa och väntade utanför, åkte han lättviktare eller spark så sprang Kajsa bredvid, satt han på sitt kontor stod Kajsa utanför och slickade på fönstret. På julafton traskade hon in i salen och åt äpplen som man hängt upp i julgranen. Och det allra bästa. När Lange jagade hare så stod Kajsa bredvid honom på harpasset som sällskap.

Ofta gjorde hon egna turer runt om i bygden och gjorde ofog i diverse trädgårdar. I staden Nora var Lange bekant med ovannämnde Eckerbom, och det var vid ett sådant besök som bilden togs (jag har 3 st av den bilden plus ytterligare ett 15-tal bilder på Kajsa). Dagen innan valborgsafton år 1928 uppehöll sig Kajsa i Nora hela dagen, hon låg på natten och sov på Samrealskolans gård. På valborgsaftonens kväll sjunger alltid Nora manskör från kyrkvallen. Då stegade Kajsa upp och lade sig mellan kyrkan och sångarna för att lyssna till ”O hur härligt majsol ler”. Noratidningen skrev dagen efter: ”Men när de första applåderna ljödo, reste sig Kajsa och gjorde en lov över torget för att sedan försvinna till en äng väster om staden…”

Slutet på denna sällsamma historia går dock i moll. Under någon dag i augusti samma år uppenbarade sig Kajsa vid ett flertal tillfällen hos en torpare Johan Broman vid torpet Åsen sydväst om Nora. Efter att Kajsa gjort rent hus i hans torparträdgård gick han sonika efter en yxa som han knackade henne i huvudet med - och Kajsa göt en omedelbar död. Broman grävde ned Kajsa bakom torpet men detta kom senare till landsfiskalens kännedom. Han fick dock inget straff sedan han påstått
att Kajsa gick till angrepp mot honom och för att freda sig riktat ett slag med yxan mot huvudet."

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum