Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Hultsfred Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 mars 2019 kl 22:53 - IP Citera adam

Vykort från 1920- eller 30-tal. Tyvärr är kortet plundrat och jag tror det är omöjligt att luska ut var det stämplats.

På adressidan har någon säljare noterat vad jag tolkar som "ANEBY SM". Dock är det ingen svårighet att konstatera att motivet INTE kan vara från Aneby (den orten ligger långt från vatten).

Så, frågan är vilken ort det är vi ser på bilden? Är det överhuvudtaget Småland?

En ledtråd i sammanhanget är att det går en järnvägslinje från vänsterkanten snett uppåt. Sedan står det något udda bakom huset i högerkanten. Vad kan det vara?

Redigerad av adam den 13 april 2019 kl 01:52

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 mars 2019 kl 13:20 - IP Citera Harald N

Den toppiga saken till höger är troligen en halm- eller höstack. Man kan också notera skorstenen i bakgrunden. Industri eller sjukhus? Vad är för mörkt stråk i vattnet ungefär mitt i bilden, flottningsvirke?
Tillbaka överst Se Harald N's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Harald N Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 mars 2019 kl 13:31 - IP Citera adam

Tänkte också först halm- eller höstack, men blev förbryllad över storleken, men det kanske inte var så ovanligt!?!?

Håller med om att det kan vara flottningstimmer som ligger ute i vattnet.

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

moses s
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 mars 2019 kl 17:53 - IP Citera moses s

Nej varken hö- eller halmstack. På åkern ser man nekrar. De samlade man i stackar och tröskade under vintern. Men tycker att kortet är för nytt - men nekrarna är ju där. Vad är det för konstigt hus stacken står vid? Kan det vara staplad ved?
Tillbaka överst Se moses s's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av moses s Besök moses s's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 mars 2019 kl 19:49 - IP Citera Öjkas

Ser ut som en cistern bakom huset med stacken. Ovisst om det har något med saken att göra, men inte bara spannmål utan även lin torkades i nekar och Småland, om nu bilden kommer därifrån, tillsammans med Hälsingland, Halland och Skåne var distrikten för linodling i början av 1900-talet. Inte förrän på 1940-talet började man skilja på odling av olje- och spånadslin. Dessförinnan var det samma växt som gav både olja och fiber.
Tillbaka överst Se Öjkas's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Öjkas Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 mars 2019 kl 20:06 - IP Citera adam

Byggnaden till höger förbryllar. Här en uppförstoring av den delen av bilden:

Här kommer även en uppförstoring av området kring vad jag tror är järnvägsstationen:

Jag tycker mig se ett godsmagasin, men inte själva stationshuset. En bit längre upp och högerut anar man en intressant byggnad. Den ser ut att ha åtminstone två tornspiror (lökkupoler?). Kan det vara en missionskyrka av något slag?

Ju mer jag kikar på bilden, desto mer börjar jag tro att motivet INTE är från Småland, men kan för stunden inte komma på i vilket landskap det skulle kunna vara istället.

Redigerad av adam den 19 mars 2019 kl 20:07

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 mars 2019 kl 09:20 - IP Citera Öjkas

Går det att se vad det är som sticker upp i övre änden av stråket med "flottningsved"? Fartyg, kran, fyr? Verkar även finnas en lägre industriskorsten bakom byggnaden med "höstacken". Lite till vänster om den höga skorstenen syns en vit fläck. Ånga från en industri? Verkar finnas rätt mycket lövträd, både nere vid stranden och mellan husen och den höga skorstenen.
Tillbaka överst Se Öjkas's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Öjkas Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 mars 2019 kl 14:45 - IP Citera adam

Tyvärr går det inte att få partiet intill flottningstimret tydligare (fotot är lite suddigt där), men så här ser skorstenen och vattenångan ut i uppförstoring:

Redigerad av adam den 20 mars 2019 kl 14:48

Almquist
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 april 2019 kl 00:25 - IP Citera Almquist

Detta borde jag ha löst för länge sedan men... En bild i ett annat forum fick mig att inse att ett godsmagasin av denna typ har funnit i Hultsfred och då var det inte svårt att konstatera att så var fallet. En flygbild från 1933 finns här.

Jag tänkte först som flera andra att detta inte kunde vara Småland, men det var det. Det som ställer till det är också att sjön Hulingen sänktes omkring 1923. Om man tittar noga ser man också att det går ut två järnvägslinjer mot norr (den tredje går på andra sidan lokstallet).

M.v.h.
Almquist

Redigerad av Almquist den 13 april 2019 kl 00:30
Tillbaka överst Se Almquist's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Almquist Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 april 2019 kl 01:50 - IP Citera adam

Det tog några sekunder innan jag fick ihop de olika delarna mellan de båda bilderna, men det är otvivelaktigt Hultsfred vi ser på bilden. Närmare bestämt sett från nordväst.

Tack Almquist och alla andra för hjälpen!

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum