Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Brännorna 1:19, Matteröds socken Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 30 oktober 2019 kl 23:01 - IP Citera adam

Vykort från ca 1920- eller 30-tal som skrivits, men skickats i kuvert (man kan ana stämpelgenomslag på kortet) och därmed saknar stämpelort.

Kortet har skickats till pastorn B. Edvin Persson i Hästveda. Avsändare är "oss alla här på Brännerud".

Det borde inte vara några problem att lokalisera gården, men jag har gått bet så här långt. Jag finner ingen plats med namnet Brännerud någonstans i Sverige, åtminstone inte i Ortnamnsregistret eller de andra förteckningar som finns tillgängliga på nätet.

Det underliga är dock att det finns en familj med efternamnet Brännerud (jag hade för många år sedan en granne med detta efternamn). Men varifrån har de fått sitt namn? Så vitt jag kan se så var det tre bröder från Blekinge som antog detta efternamn, men har inte funnit att någon av dem bott på en plats med namnet Brännerud.

Så, nu hoppas jag på att experterna här kan leda mig rätt!

Redigerad av adam den 01 november 2019 kl 00:52

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 31 oktober 2019 kl 06:43 - IP Citera Harald N

Predikanten Bernt Edvin Persson var född 1900-05-18 i Farstorp väster om Hästveda. Han gifte sig 1924-06-16 med Ada Ekvall, född 1899-04-18 i Gumlösa sydost om Hästveda. De flyttade 1924 till Matteröd sydväst om Hässleholm. 1927 flyttade de till Hästveda.

Orter med namn på -rud brukar ligga i Värmland, Dalsland eller sydöstra Norge. I Skåne, Bohuslän och Danmark är -röd den vanliga formen, i Västergötland och Halland -red och i Blekinge och Småland -ryd. Undantag finns dock. Brännerud verkar saknas i alla officiella källor, så det kanske är ett egenpåhittat gårdsnamn. Miljön på kortet för väl tankarna närmast till norra Skåne.
Tillbaka överst Se Harald N's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Harald N Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 31 oktober 2019 kl 18:51 - IP Citera adam

Ändelsen -rud förbryllar mig också, men kan också konstatera att stilen på husen passar bäst i norra Skåne eller närliggande områden i grannlandskapen.

För det är väl Brännerud det står? Sista bokstaven är på kanten av kortet och svårtolkad. Och det är inte helt omöjligt att det kan stå Brönnerud. Någon ort med detta namn finner jag dock inte heller...

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Ello
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 31 oktober 2019 kl 19:48 - IP Citera Ello

I denna notis ur Nyaste Kristianstadsbladet 7 Maj 1888 finns omnämnd en Nils Johansson i V Brännerud.

Bräsig
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 31 oktober 2019 kl 23:52 - IP Citera Bräsig

Vad sägs om
Brännorna 2719, 282 91 Tyringe?
Lantmäteriet
Googlemaps
Streetview
Flygfoto 1070
Tillbaka överst Se Bräsig's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Bräsig Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 01 november 2019 kl 00:51 - IP Citera adam

Än en gång har flera ögon visat sig vara bättre än två!

Brännorna skrevs tidigare Brännerna enligt Ortnamnsregistret, så det är helt klart det som står på kortet. Men kan samtidigt konstatera att den som skrivit kortet slarvat med sista n:et i Brännerna. Det är annorlunda än alla de andra n:en på kortet och liknar helt klart mera ett u.

Kan vidare konstatera att gården har fastighetsbeteckningen Brännorna 1:19 och ligger i Matteröds socken.

Stort tack för alla hjälpen och engagemanget i frågan!

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 03 november 2019 kl 16:16 - IP Citera thekimt

Lite kuriosa, kortets troliga avsändare från boken Sveriges
Sparbanker 1943.
/Thomas Ekelund

Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum