Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Haga kvarn, Kristinehamn Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
hasse1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 21 november 2019 kl 21:53 - IP Citera hasse1

Redigerad av hasse1 den 24 november 2019 kl 14:45
Tillbaka överst Se hasse1's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av hasse1 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 21 november 2019 kl 22:40 - IP Citera Harald N

Avsändaren, Sally Lenberg, bodde 1914 i Per Bengtsgården i Lugnås. Lugnås är ju känt för kvanstenstillverkning, men jag hittar ingen Haga kvarn där. Inte heller i Eggby, där hon bodde 1906-1912.
Tillbaka överst Se Harald N's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Harald N Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 november 2019 kl 11:08 - IP Citera thekimt

I Post- och Telegrafortförteckningen 1909 listas
en Haga kvarn i Svarteborgs sn, ligger väl i nuvarande
Munkedals kommun.
/Thomas Ekelund
Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 november 2019 kl 11:15 - IP Citera Harald N

Några funderingar:
Hon skriver "här ser du Haga kvarn som den är i verkligheten". Det bör alltså vara någonstans där Ester inte har varit. Per Bengtsgården i Lugnås var både Sallys och Esters barndomshem, så den kan uteslutas. Sally var ogift och flyttade runt lite som piga. De socknar och städer jag har hittat henne i är Lugnås, Mariestad, Trästena, Holmestad, Eggby, Skövde och Göteborg.

På nätet har jag hittat tre Haga kvarn, men ingen av dem verkar trolig. Den mest kända ligger i Stehag, men det är en väderkvarn. I bygdeband.se finns en uppgift om en numera riven kvarn i Haga 2½ km NO om Hällevadsholm. Den var nog inte så stor, och dessutom är det för platt på bilden. Den tredje är Haga såg och kvarn i Enköping. Jag har inte lyckats hitta exakt var den låg, men enligt Viss är eller var den en av föroreningskällorna till Enköpingsån. Sally bodde hela livet i närheten av sin födelsesocken, med en flyttning som längst till Göteborg. Det verkar väl inte så troligt att hon firade sin födelsedag i Enköpingstrakten.
Tillbaka överst Se Harald N's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Harald N Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 november 2019 kl 11:18 - IP Citera Harald N

thekimt skrev:
I Post- och Telegrafortförteckningen 1909 listas
en Haga kvarn i Svarteborgs sn, ligger väl i nuvarande
Munkedals kommun.
/Thomas Ekelund

Du hann posta medan jag skrev ser jag. Det är den NO om Hällevadsholm, som jag nämner.

Ytterligare en fundering: Är det en järnvägsräl man ser i nedre högra hörnet?

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 november 2019 kl 12:10 - IP Citera thekimt

I Gods o Gårdar, under Haga Nedra Svarteborgs sn
skrivs "Här har tidigare funnits vattenkvarn med ett
par stenar och siktverk vilken nedrevs 1928. Den
var uppförd 1897"
/Thomas Ekelund

Redigerad av thekimt den 22 november 2019 kl 12:14
Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 november 2019 kl 13:15 - IP Citera Harald N

Enligt positionsangivelsen i bygdeband.se låg den omkring 50 m upp i terrängen här. Man kan ju se sig om i googlevyn och se om man tror att det vara platsen på bilden. Jag tror det inte.

hasse1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 november 2019 kl 23:02 - IP Citera hasse1

Ja, det är en järnvägsräls nere till höger.
Tillbaka överst Se hasse1's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av hasse1 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 november 2019 kl 13:03 - IP Citera Harald N

Det fanns en Haga kvarn i Kristinehamn. Den låg mellan Mora-Vänerns järnväg och Varnan.

Den hade 1914 fått ny ägare, Alfred Andersson Höglund, som hade flyttat dit i maj från Bällefors i norra Skaraborg. Det är nog den bästa kandidaten hittills. Går det att tyda PKP-numret?
Platsen i nutid

Redigerad av Harald N den 23 november 2019 kl 13:05

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 november 2019 kl 14:10 - IP Citera Harald N

Jag hittade en bild på Haga kvarn i Kristinehamns bildarkiv som avgör saken. Det är Kristinehamn. Jag lyckas inte länka till bilden, men gå in på bildarkivets söksida och sök med bildnummer 17003_BAN 143_15.

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 november 2019 kl 15:02 - IP Citera thekimt

Snyggt jobbat Harald !
Post- och Telegrafortförteckningen 1909 listar ca 170
Haga i Sverige och även Haga kvarn i Kristinehamn som
jag missade finns med.
/Thomas Ekelund

Bräsig
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 november 2019 kl 18:44 - IP Citera Bräsig

Mer eller mindre här:
Flygfoto 1960
Historiska kartor
Tillbaka överst Se Bräsig's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Bräsig Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 november 2019 kl 18:46 - IP Citera Harald N

Jag har hittat förbindelsen också. Sally Lenberg var moster till kvarnägarens hustru.

hasse1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 24 november 2019 kl 14:44 - IP Citera hasse1

Fantastiskt bra, vilken uppvisning i att hitta information som leder till rätt plats. Tack.

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum