Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Pressbyrån (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Pressbyrån
Ämne Ämne: Pressbyråns Museum Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
ekenäs
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 16 april 2003 kl 14:39 - IP Citera ekenäs

Pressbyråns Museum -  en rapport !

Efter Jonas tips om detta museum kunde jag inte vänta längre än till första möjligheten att gå dit. Således var jag där denna onsdag f.m. och fick träffa Folke, en pensionerad f.d. anställd på Pressbyrån.

Precis som Jonas skrev så fick jag god hjälp att hitta det jag sökte och dessutom många trevliga berättelser och tips om pressbyråns verksamhet. Så vad finns det då på museumet som kan vara av intresse för oss vykortssamlare?

Det finns 4126 glasplåtar på utgivna Pressbyrånvykort i A6-format. Enligt Folke gav Pressbyrån ut ca: 16 000 olika motiv. Jag tolkar det som att det var under A6-perioden, men det vet jag egentligen inte. Det skulle då betyda att det rör sig om drygt 25 % av de tillverkade korten.

Plåtarna ligger snyggt förpackat i pergamynpåsar, och ibland (kanske i högst 5 % av de plåtar jag tittade på)  finns det också ett arkivexemplar instucket i påsen, dock med den tryckta texten ARKIVEX. på motivsidan. Folke plockade gärna fram ett ljusbord, så det var enkelt att titta på plåtarna.

Till dessa plåtar finns också listor producerade för ett antal år sedan. Listorna är sorterade efter nummerserierna. Jag fick lära mig att en nummerserie bestod av ett avdelningkontor. T.ex serie 12 i A6-format var Avdelningskontoret i Karlskrona. Inom respektive avdelningskontor = serie, är det sorterat efter orterna som ingår i serien i bokstavsordning. Som exempel från serie 12

Nr              Ort                           Motiv                                      Anm.

12 -33         Alvesta                  Järnvägsstationen

12 -57         Alvesta                  Motiv från Lekarydsvägen

12 -99         Asarum                  Klockstapeln

osv...

Att få kopior på det jag var intresserad av var inga problem. Jag fick kopior på de områden jag samlar. Dessutom bad jag att få hela pärmen kopierad för detta forums räkning så att säga. Alltså att kunna lägga in numrena och text efter listan. Ska med en gång sägas att i listan finns en del förkortningar i motivtexten. T.ex öv = över fr = från etc. Kan heller inte lova när detta i sin helhet blir gjort, men målsättningen är snarast möjligt.

För den som samlar enbart ett visst motiv, finns det producerade listor på hela landet. T.ex. kan man söka ut järnvässtationer, kyrkor, skolhus, badplatser etc. Alltså mycket lätt att hitta det man söker.

För den som samlar Stockholms omgivningar i serie 30 med A6-kort så fanns även en förteckning över vilka vykort de har i orginal. Dessa härrör alltså från Pressbyråns Vykortsfabrik och är inga nytryck. Ungefär 30-35% av alla utgivna kort i serien finns i orginal. Här var det kanske inte så lätt att få se alla dessa. De som låg uppsorterade i skolådor, var inga problem. Övriga fanns i ett rum i större upplagor nedpackade i stora lådor. Dessa fick jag inte se. Eftersom jag själv samlar serie 30, frågade jag om jag inte kunde få köpa ett kort av varje. Tyvärr var svaret, vänligt men bestämt NEJ !!

Dessutom finns det bilder på i stort sett varenda Pressbyrånkiosk som funnits i hela landet. Det är bilder från alla tider, och i olika storlekar. Ett fantastiskt material att ta del av för den som har gott om tid.

En liten mapp, rörande vykortstillverkningen och fabriken innehöll gamla orginalbilder från 1950-60-talet på tillverkningen av vykort. Jättekul att titta på !! Det är bilder som jag tycker bör kopieras och kanske läggas in här på sidan. Här finns också artiklar om vykortstillverkningen publicerade i samtid eller i efterhand. Bland detta material finns också en liten skrift som visade sig vara en katalog över vilka vykort som fanns att beställa. Det rör sig om Stockholmsvykort i det lilla formatet, serie 70. Katalogen anger numreringen och motivets text och är utgiven 1942. Uppdelningen är gjord efter stadsdelarna, så motiven ligger inte i nummerordning. Kopia av denna skrift är beställd och kommer att läggas in i listan så snart den kommer mig tillhanda. Jag kunde notera att det vid den tidpunkten endast fanns nummer som sträckte sig upp till ca 70400. Återkommer med närmare och mer exakt info om detta längre fram.

För alla er som samlar pressbyrånkort eller tycker att pressbyrån är intressant av någon annan anledning, så är det väl värt ett besök. Det är enkelt att ta sig dit. Från Centralen, ta utgång Klarabergsviadukten, gå över gatan, stig på buss 56 som tar dig till Strandbergsgatan 61. Som tidigare sagts är det endast öppet onsdagar 09.00 - 11.30. Ring gärna innan för besök så det inte kolliderar med någon gruppvisning, då det blir lite mer svårhanterligt med visning och hjälp hälsar Folke. Tel. är 08 - 13 64 89. (telefontid samma som museumets öppettid).

Robert Rentsch

Redigerad av ekenäs den 16 april 2003 kl 23:21

Frövibro
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 16 april 2003 kl 23:13 - IP Citera Frövibro

Tack

Det här har du gjort bra

/Frövibro

Tillbaka överst Se Frövibro's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Frövibro Besök Frövibro's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum