Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Signaturer (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Signaturer
Ämne Ämne: Semmy Nyström Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
Ville_15
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 06 september 2006 kl 20:16 - IP Citera Ville_15

Har köpt ett kort signerat Semmy Nyström.

Kan någon hjälpa mig med information om vem Semmy Nyström var, eller var jag kan hitta info om denne person?

// Yvonne

Redigerad av Ville_15 den 06 september 2006 kl 20:16
Tillbaka överst Se Ville_15's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Ville_15 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Nilsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 05 oktober 2006 kl 12:42 - IP Citera Nilsson

Till Yvonne!

Även jag har försökt forska lite när det gäller Semmy Nyström, men det har inte varit lätt. Skickade en fråga till Paul M Gustafsson, som vet mycket om vykort. Följande svar kom.

Hej!

Det är inte mycket jag känner till om Semmy Nyström. Han var inte släkt med Jenny, så vitt man vet. Han gjorde några historiska scener och rätt många jul- och nyårskort för Granbergs förlag och började redan strax efter sekelskiftet 1900 och höll nog på åtminstone en bit in på 20-talet.

Hans kort finns både i normalformat och - från sent 10-tal - även i det mindre formatet. I början signerade han oftast med S.N., senare vanligen med hela namnet. Det första är fallet bl. a. på ett kort med hans teckning av Gustav II Adolfs bön före slaget vid Lützen i en tidig utgåva på Granbergs förlag. Mitt ex är stämplat 1904.

En samlarkollega säger sig ha hört att Semmy Nyström drev tryckeri iStockholm, men det är inte belagt. Tyvärr kan jag inte ange födelse- eller dödsdata för Semmy.

Göran Heijtz på Nova, som vet det mesta om Jenny, vet nog mera än jag även om Semmy - ett tips!

Här slutar Pauls e-mail.

Hoppas detta kan vara till hjälp!

Hälsningar!

Nilsson

chang
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 oktober 2006 kl 11:22 - IP Citera chang

Enl uppgift från Anbytarforum. Se nedan.

Fanny Maria Kjellén f 10/2 1875 i Stockholm flyttar till Rote 22 (Vasaroten) den 26/2 1901 (gift med Semmy Nyström)

MVH:"chang

qwert6
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 29 juli 2007 kl 22:33 - IP Citera qwert6

I Sv. Befolkning 1900 finns följande uppgift

Post 19161

Semmy Fredrik Leonard
Litograf

f. 1869 i Jakob och Johannes (Stockholms stad, Uppland)

s.
Ogift man, barn i familjen

Hinden N:o 12
Hedvig Eleonora rote 10 (Stockholms stad, Uppland)

Kyrkobokföringsort: Hedvig Eleonora Stockholms stad

Födelseort i källan: Johannes Stockholms stad
Han hade 2 syskon och hans mor hette Johanna Nyström f. 1842

Hon var frånskild skräddarhustru

Tillbaka överst Se qwert6's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av qwert6 Besök qwert6's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

johanvictor
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 02 februari 2008 kl 12:33 - IP Citera johanvictor

Semmy Nyström var gift med min morfars äldre syster Annie Maria Nyström (född Kjellén). Jag har en bild på Semmy där min morfar och två systrar och hans bror är med. Bilden är nog tagen något eller några år efter 1900. Semmy har familjegrav på Norra Brgravningsplatsen i Solna. Lätt att hitta på hittagraven.stockholm.se.

Han verkar ha gjort en hel del vykort.

Semmy drev en Litografisk Industri som 1919 gick upp i Almquist och Wiksell.

/johanvictor

Örjan
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 22 februari 2010 kl 17:39 - IP Citera Örjan

Hei. Jeg har noen kort som er signerat Semmy Nyström.Men vet ikke noe om han.Var han fødd 1869 i Stockholm? När døde han og hvor? Kan jeg få se foto på han?Og har du litt historie på han.Håper på positivt svar.Jeg samler på vykort av Svenske tegnere.

Mvh Örjan Larsen. mail: orvolla@gmail.com

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum