Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Äldsta kända vykort från olika större platser i Sverige (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Äldsta kända vykort från olika större platser i Sverige
Ämne Ämne: Scanna större ! ! ! Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
chang
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 26 oktober 2007 kl 18:19 - IP Citera chang

Ett tips till alla som lägger in såna här vackra kort

är att scanna i minst dubbel storlek (200% ) istället för 100% som

tydligen de flesta gör.

Uddevalla och Karlskrona är bra exempel.

Redigerad av chang den 26 oktober 2007 kl 18:22

bark
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 26 oktober 2007 kl 20:24 - IP Citera bark

Det är väl enklare att ge ett riktvärde i pixlar. Kring 800 pixlar bred bild brukar vara lagom i det här forumet. Gärna lite större om det är detaljer på kortet man frågar efter.

Redigerad av bark den 26 oktober 2007 kl 20:28
Tillbaka överst Se bark's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av bark Besök bark's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

stenborg
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 26 oktober 2007 kl 21:39 - IP Citera stenborg

Ja, 800 pixlar är ett bra värde om man har ett bra bildbehandlingsprogram där man kan ändra storleken efter skanningen.

Själv brukar jag skicka upp bilderna i 960 pixlars bredd, t ex den första Karlskronabilden. Jag skannar i 200 dpi och då blir bilderna lite över 1000 pixlar så jag brukar öppna bilden i PhotoShop och ändra storleken till 960 pixlars bredd på alla bilder jag skickar och spara i kvalitet 5 eller 6 (12 är max).

Men det beror som sagt på om man har ett program där man kan ändra storleken. Om man inte har det kan problemet vara att skannern sparar i onödigt hög kvalitet så att bilden blir för stor för att ladda upp. Gränsen är satt till 250 kilobyte (vilket är väldigt mycket).

Tillbaka överst Se stenborg's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av stenborg Besök stenborg's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

chang
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 26 oktober 2007 kl 22:08 - IP Citera chang

Eftersom jag tydligen har en väldigt enkel scanner "CANON",

Så var det enklare för mej att ange i % för att jag använder det

Karlskrona ser ut att vara i 200 %.

Uddevalla-kortet är 200%. = 150 DPI =2078 X 1332 pixel visar min scanner

medan resten för mig ser ut som 100 % alltså så stora som korten är

vilket ju är sämre att se på tycker jag i detta fallet.

Dom siffror som Stenborg anger blir det alltså inte på min apparat efter vad jag kan se.

Jag fortsätter nog på mitt sätt och använder 200 % för att få dubbel storlek, eftersom det är ganska enkelt för mig.

Hursomhelst, är det någon mer än jag som tycker att alla (förutom Uddevalla och Karlskrona) är endast hälften så stora ? D.v.s.  naturlig storlek.

Eller ser vi korten olika i olika datorer ?

Redigerad av chang den 26 oktober 2007 kl 22:17

bark
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 26 oktober 2007 kl 23:30 - IP Citera bark

chang skrev:

Eller ser vi korten olika i olika datorer ?

Du kan aldrig veta hur stor en bild blir på andras datorer. Om jag tittar på den här siten i en mobiltelefon, på min 23" vidskärm, på jobbets 52"-skärm eller på en projektor så blir resultatet olika stort. Det enda man kan styra är hur mycket information som finns i bilden. Och då är antalet prickar - pixlar det enda som fungerar. I alla fall i webläsare. (Ska man skriva ut är det en annan, än mer komplicerad fråga.)
Tillbaka överst Se bark's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av bark Besök bark's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

chang
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 27 oktober 2007 kl 00:16 - IP Citera chang

För mig fyller Karlskrona-kortet nästan hela skärmen medan Vänersborgs-kortet endast en liten fyrkant i mitten. Måste bli samma på 8 tums eller 52 tums ?

Därför menar jag att scanna dubbel normalstorlek. Minst

Att scanna först och sedan gå till nästa program och ändra verkar dubbelarbete för mig.

Anders Sloma
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 27 oktober 2007 kl 22:43 - IP Citera Anders Sloma

Hej!

Det är jag som bidragit med de mindre bilderna. Jag fotograferar mina vykort med digitalkamera och redigerar dem sen med ett enkelt redigeringsprogram. Det går säkert att göra dem större. Jag ska försöka nästa gång. Scannern har jag övergett för länge sen.

Medlemmar leta gärna i gömmorna efter "det äldsta kort" du har från våra svenska städer och orter. Tänk vilken fantastisk förteckning det kan bli. 

Hälsningar

Anders

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum