Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Äldsta kända vykort från olika större platser i Sverige (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Äldsta kända vykort från olika större platser i Sverige
Ämne Ämne: Helsingborg-Mollberg 2 Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
viktor2
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 01 januari 2008 kl 15:38 - IP Citera viktor2

Jag är personligen osäker på ifall Mollbergskorten från Helsingborg skall räknas till vykort, även om korten uppfyller de vanligaste kriterierna för att klassificeras som sådant. Om ja- såkommer här ett till.

Anders Sloma
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 02 januari 2008 kl 17:39 - IP Citera Anders Sloma

Hej Bernt!

Ja jag tycker att denna typ av vykort platsar. Det beror kanske lite på hur adressidan ser ut (Brefkort). Ditt Mollbergvykort är äldre än det som redan lagts in. Är det 1885 eller 1883?

Hälsningar

Anders

Redigerad av Anders Sloma den 02 januari 2008 kl 17:40

viktor2
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 02 januari 2008 kl 18:04 - IP Citera viktor2

Hej Anders!

Jag är själv något osäker och stämpeln ger ingen större vägledning. Den tyder mest på 1886. I vilket fall lägger jag med en bild på baksidan så kan Du se själv.  Tittar man på adresstexten i "Berlin 5" så påminner den 5:an om krummeluren på framsidans datumangivelse. Då skulle årtalet var 1885.Du får gärna meddela mig vad Du kommer fram till!

Venlig Hilsen från Sundets Pärla

Bernt

chang
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 06 januari 2008 kl 17:27 - IP Citera chang

Jag tycker att det ser ut som en  "8 "

" Berlin S " vill jag ha det till eftersom det är en " 5 " under Berlin

och dom är inte lika

Stämpeln kan man nästan få till en 8.

viktor2
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 06 januari 2008 kl 17:45 - IP Citera viktor2

Det verkar riktigt det Du skriver. Kortet bör i vart fall vara från senare delen av 1880-talet. Kul om det vore fler som har synpunkter på kortets ålder.

Bernt

Anders Sloma
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 06 januari 2008 kl 18:29 - IP Citera Anders Sloma

Hej!

Jag är också beredd att tycka att en 8 ligger närmast. Det är inte en 6:a (se stämpelmånaden). Så då är detta kort 3 år äldre än det Helsingborg - Mollberg kort som tidigare lagts upp på sidan.

Hälsningar

Anders 

chang
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 06 januari 2008 kl 18:59 - IP Citera chang

Kan det vara en ankomst-stämpel i vänster nedre hörnet ?    23/6 , dagen efter det är avsänt ?

Då skulle jag gärna vilja ha VII  till VIII ( 8 ) och ena I har missat i stämplingen. Det kan ju inte var VII ( 7) det blir ju fel. Bara en tanke.

Men vad är i så fall 14 som står ovanpå ?? Kanske en ortsstämpel ? BERLIN ?        Någon samlare av tyska kort kanske har det svaret.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 28 mars 2008 kl 14:26 - IP Citera adam

Hej alla!

Ett litet tillägg som kanske kan ge korten på Hotell Mollberg ett definitivt tidigaste datum är det faktum att byggnaden som avbildas på korten invigdes i juli 1886. Bygget hade påbörjats i april året dessförinnan, så möjligen kan ju ägaren till hotellet, Louis Goetze, ha producerat kort redan under byggtiden för att göra reklam för sitt nya ståtliga hotell. Mera troligt är dock att korten gjordes när hotellet stod färdigt, d.v.s. sommaren 1886.

Samma år som hotellet stod färdigt publicerades en artikel om det i skriften Sveriges firmor och män inom handel, industri och konst. Som illustration där användes exakt samma bild som på korten, något som stärker misstanken att kortet publicerades i samband med, eller kort efter att hotellet stod färdigt. Här nedan syns ett utdrag ur skriften med bilden ifråga.

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum