Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Signaturer (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Signaturer
Ämne Ämne: E. Åberg. Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
vykke
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 13 november 2008 kl 23:51 - IP Citera vykke

Hej

Vet någon vem signaturen "E. Åberg." tillhör? Kort biografi eller länk till dito?

Se nedan för exempel på kort...

Sett poststämpel på 1909 på annat kort. 

Bästa hälsning,
vykke

Redigerad av vykke den 13 november 2008 kl 23:59
Tillbaka överst Se vykke's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av vykke Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Nilsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 november 2008 kl 15:43 - IP Citera Nilsson

På Metropol ligger det ute ett par tavlor av E Åberg. Det skulle kunna vara samma person.

Hälsningar från Falköping! 

Nilsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 21 november 2008 kl 12:09 - IP Citera Nilsson

Jag har tittat lite på detta. Det var inte lätt. Hittade en Åberg i en gammal uppslagsbok, men det är nog inte rätt person. Skrev till Linköping om detta. Jag skickar med mitt e-brev och svaret, så får alla dömma.

Enligt Svensk uppslagsbok från 1938 har Linköping mottagit en donation av pengar av en man vid namn Enrique (Henrik) Åberg (1841-1922) där det även ingick akvareller som han målat. Han var arkitekt och arbetade i Argentina. Jag har en bild signerad E Åberg som jag bifogar. Kan det rör sig om samma person? Eller är jag helt fel ute? Jag är mycket tacksam för svar!

Hej!

har fått din förfrågan, men tror inte det rör sig om samma Åberg. Vår Henrik Åberg, som ibland signerade sina bilder Enrique Åberg målade på ett helt annat sätt.

Bilderna från Italien från senare år av hans liv (han dog på 20-talet) är nästan alla landskapsbilder eller kyrkointeriörer. Jag har inte i något sammanhang
sett någon bild som liknar din.

Skulle den vara utförd innan han i slutet av 1800-talet lämnade Sverige och flyttade som arkitekt till Argentina borde den varit signerad H. Åberg.

Med vänlig hälsning

Stefan Hammenbeck
Intendent

vykke
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 25 november 2008 kl 02:10 - IP Citera vykke

Har sökt och funnit att det bör vara Emil Åberg vi söker.....eller vad tror ni?

Emil Åberg (1864-1940)

Emil (Oskar Filip) Åberg, född 2/1 1864 i Uppsala, död 27/3 1940 i Stockholm. Målare, tecknare, grafiker. Föräldrar kaptenen Carl Emil Ferdinand Åberg och Hedda Wilhelmina Moll.

Mvh,

vykke

Redigerad av vykke den 25 november 2008 kl 02:30
Tillbaka överst Se vykke's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av vykke Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Nilsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 25 november 2008 kl 09:18 - IP Citera Nilsson

Visst är det den gode Emil vi söker. Titta på den här länken!!!

http://www.abm.se/leopolds/Aberg.Emil.html

Hälsningar från Falköping!

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum