Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Vackra vykort - de finaste vykorten i samlingarna (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Vackra vykort - de finaste vykorten i samlingarna
Ämne Ämne: Handmålat vykort av Cubas Richard Bergh Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
Thorbjorn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 mars 2009 kl 20:48 - IP Citera Thorbjorn

Jag noterar att det här forumet inte uppdateras så värst ofta! Jag missade årsdagen sen förra inlägget, men inte med så mycket! Vi verkar ha lättare att hi4tta fula och märkliga vykort än vackra? Är det måhända jantelagen som spökar?

Jag tar emellertid risken och lägger upp ett kort inom mitt favoritområde, handmålade vykort.

Jag närmar mig nu tusentalet i min samling som i någon mening kan betecknas som handmålade/ritade. Spektrat är brett, från lille Kalle som ritat en tomte på julhälsningen till farmor, till Meschinis elegant pochoirmålade (handmålade efter mallar) massproducerade. En hel del visar sig vara mer eller mindre tafatt gjorda kopior av tryckta vykort, tex Jenny Nyströms, Einar Nermans eller fotografiska som tex Oscar II. Men ibland hittar man vykort med handmålade eller tecknade motiv som verkligen framstår som originalkonstverk. Nedanstående är bland det absolut bästa jag hittat. Det framstår som ett helt genomarbetat konstverk och så vitt jag kan förstå verkligen ett originalkonstverk i akvarell.

Adressidan följer:

Med lite googlande avslöjades som i många andra fall med handgjorda vykort ett fascinerande människoöde:

Antonio Rodriguez Morey (Cadiz, Spanien 1874 – Havanna, Cuba 1967) studerade i Europa från 1891, blev bekant med Modigliani och Soutine och hade utställningar i Tyskland, Österrike, Frankrike, Italien liksom i nya världen på Cuba, i USA och Panama. Han blev en virtuos landskapsmålare och fick en rad utmärkelser och medaljer. I likhet med vår svenske Richard Bergh bemästrade han landskapet med dess stämningar och ljus. Likt Bergh blev han också chef för landets nationalmuseum, i Moreys fall under den häpnadsväckande tidsföljden från 1918 till sin död 1967 vilket innebär att de sista 8 åren var under Castros regim!

På Cuba och på Internet kan man hitta spåren i form av det institut som finns uppkallat efter honom, med en hel del muralmålningar utförda av honom.

Vykortet han signerat är bland de mest genomarbetade och utsökta i formatet jag sett.

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum