Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Allmänt om gamla vykort (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Allmänt om gamla vykort
Ämne Ämne: Samlarområden Skicka svarPosta nytt ämne
Fråga: Vilken typ av vykort samlar du på?
Valmöjligheter Röster Omröstningsstatistik
493 [13,69%]
195 [5,41%]
79 [2,19%]
86 [2,39%]
2749 [76,32%]
Detta ämne är stängt, inga nya röster accepteras

Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
Gamla Vykort
Administrationsgrupp
Administrationsgrupp

Postats: 10 mars 2003 kl 18:15 - IP Citera Gamla Vykort

Om inte något av dina samlarområden passar in bland alternativen så kan du gärna skriva en kommentar och tala om vilken typ av vykort du samlar!
Tillbaka överst Se Gamla Vykort's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Gamla Vykort Besök Gamla Vykort's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

bewan
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 11 mars 2003 kl 07:35 - IP Citera bewan

Hej

En typ är förlag och inom denna kategori olika serier, t ex den serie som F.W.H.&Co gav ut med rikstäckande motiv (se särskild efterlysning).

En annan typ är kort som avser ett och samma objekt, t ex Domkyrkan i Visby eller ringmuren i Visby.

Hälsningar

Bengt EW Andersson

(samlare av vykort med motiv av ringmuren i Visby samt intresserad av FWH&Co-kort)

qwert6
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 06 september 2003 kl 19:41 - IP Citera qwert6

Det är inte alltid så, att man måste samla / äga alla kort man samlar uppgifter omkring. Det kan faktiskt vara ganska kul att bara göra en förteckning över, för att se hur mycket kort som kommit från en viss Fotograf / Förlag.

Jag har till och från ägnat lite tid åt en Fotograf Joh. Johansson Liatorp. (levde 1856 - 1932). Hur många bilder han har tagit återstår att se. Är du intresserad kan du besöka honom på sidan

http://kjell.smult.com/liatorp/Joh_Joh.htm

Mvh

Kjell Arvidsson

Tillbaka överst Se qwert6's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av qwert6 Besök qwert6's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

SamlarForum
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 12 augusti 2004 kl 23:23 - IP Citera SamlarForum

Gamla Vykort skrev:
Om inte något av dina samlarområden passar in bland alternativen så kan du gärna skriva en kommentar och tala om vilken typ av vykort du samlar!

Varför kan man rösta hur många ggr som helst från samma dator?

Tillbaka överst Se SamlarForum's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av SamlarForum Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Pang58
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 08 april 2005 kl 23:58 - IP Citera Pang58

samlar bara på svenska fyrvykort... men det går ju oftast under topografi...
Tillbaka överst Se Pang58's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Pang58 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Jesper
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 06 november 2005 kl 17:31 - IP Citera Jesper

Jag håller med "SamlarForum" - det borde inte gå att rösta mer än en gång per dator. För övrigt tycker jag det är intressant att så många röstande besökare inte samlar på vykort själva, det tyder ju på nåt slags allmänt intresse för vykort ändå?!

Tillbaka överst Se Jesper's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Jesper Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

odini
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 08 november 2005 kl 13:40 - IP Citera odini

Gamla Vykort skrev:

Jag samlar på Orkestrar (blåsorkestrar, musikkårer, storband m.m.)

Allt rörande cirkus och trolleri.

Även s.k. Freaks som världens eller sveriges minsta, största, tjockaste, längsta människor  o.s.v.

Kort från New Orleans / Louisiana.

Sist men inte minst s.k. pastorskort.... Missionärer, pastorer, präster, ensamma eller med familj.

Redigerad av odini den 05 april 2006 kl 12:22

070-3211201
Tillbaka överst Se odini's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av odini Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

bark
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 januari 2008 kl 19:25 - IP Citera bark

Själv samlar jag Norrköping i allmänhet, och dess förorter i synnerhet. Min sambo samlar kort med tecknade katter. Vi förstår varandras val av områden ungefär lika lite.

Redigerad av bark den 13 januari 2008 kl 19:25
Tillbaka överst Se bark's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av bark Besök bark's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

risteytysponi
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 27 februari 2008 kl 13:26 - IP Citera risteytysponi

Jag samlar hästkort! Och lite gran också kort från Mälarhöjden, Aspudden och Stockholm. Sen också vi samlar kort från Tunisia

Thorbjorn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 mars 2008 kl 16:12 - IP Citera Thorbjorn

Hej,

Jag samlar på handmålade/handtecknade vykort!

Ett av fynden i samlingen är en helsak från förra sekelskiftet där Signe Liljefors (Konstnären Bruno Liljefors andra hustru) tecknat ett par hästar med blyerts och skickat till Clarence von Rosen. 

Utöver vykortens eventuella konstnärliga kvaliteter har flera spännande personligheter dykt upp.

Greve von Rosen var till exempel känd hästmänniska, anses bla vara "Father of Modern Olympic Equestrian Competition"  efter att fått in hästsporten i olympiaden 1912. Han var tycks ha varit inblandad i praktiskt taget all idrott i Sverige och var medlem i IOK under 50 år.

I takt med grävandet om personerna bakom korten har det blivit naturligt att utvidga samlandet till vykort som illustrerar deras liv på andra sätt, tex med topografiska från Wäsby gård där greven bodde när han fick det handtecknade kortet, tidningskort med Nordisk Idrott som han gav ut, vykort med foto på Bruno Liljefors etcetera.

Sammantaget ger det upphov till mycket letande och påläsande som jag i mina mest optimistiska stunder drömmer om att dom kan ge upphov till en rolig bok en dag. Om nån vill ge ut den eller läsa den är en annan fråga!

TheGhr
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 mars 2008 kl 02:06 - IP Citera TheGhr

Super Thorbjörn! Samlare som följer sina egna vägar är bra för hobbyn.
Tillbaka överst Se TheGhr's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av TheGhr Besök TheGhr's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

turnip
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 16 april 2008 kl 16:53 - IP Citera turnip

Hello Odini!

Interesting to read that you collect orchestras and bands. I try to find Opera houses around Europe. Can it be a book in the end?

I'll look out for music for you! Turnip

Carina Hellsten
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 02 augusti 2009 kl 01:37 - IP Citera Carina Hellsten

Jag samlar på vykort av hundar.

Collie, phaléne och papillon.

Tillbaka överst Se Carina Hellsten's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Carina Hellsten Besök Carina Hellsten's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

carolus
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 30 augusti 2009 kl 21:35 - IP Citera carolus

Hi turnip!
I might have something interesting for you from Leipzig, where my great-great-grandmother was singing some Wagner in the 1870ies. Check Tradera.com in a few weeks where they will be for sale. I am not sure I have something, but I just might!
My nickname there (on tradera) is *carolus*

Örjan
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 19 mars 2010 kl 11:01 - IP Citera Örjan

Hei.Jeg samler bonader,vykort og bokmärken så er tegnet av bl.a Svenske tegnere:

Aina Stenberg,Anders Olsson,Lars Carlsson,Jenny Nyström,Curt Nyström Stoopendaal,Adina Sand,Margit Broberg/Ekstam,Stina Broome,Helge Artelius,Maja Synnergren,Evaliisa Agathon,Adele Söderberg,Hildur Söderberg,Erik Forsman,Rolf Sund,Rolf Lidberg,Signe Asplin,Lucie Lundberg,Astrid Österling,Gunilla Stierngranath,Freed,Britt-Lis Erlandsson,Helfrid Selldin,Ingrid Vang-Nyman,Maj Lindman-Jansson,Elsa Beskow.

Noen av disse vet jeg veldig lite om.Prøver å samle informasjon om disse,og jeg har kort av alle ,som er satt i alfabetisk rekkefølge i fine permer.Har over 3000 kort av svenske tegnere+ mye annet norsk. På min hjemmeside har jeg lagt ut noe av mine samlinger. Vil du se på den er du velkommen,og legg gjerne igjen hva du synes i gjesteboken min. Mvh Örjan.www.123hjemmeside.no/minepostkort

Kent
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 19 mars 2010 kl 21:26 - IP Citera Kent

Vill inte påstå att jag är vykortssamlare men har köpt på mig tre stycken med anknytning till Pensionat Vauxhall som fanns på Särö och detta kommer jag nog att fortsätta med.
Anledningen till att jag började köpa dessa vykort är helt enkelt för att jag är intresserad av bilmärket Vauxhall som i sin tur inte har något gemensamt med Pensionat Vauxhall förutom namnet.

Tillbaka överst Se Kent's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Kent Besök Kent's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

kollektor
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 05 april 2010 kl 09:24 - IP Citera kollektor

Hej
Ny i klubben men jag har samlat vykort med motiv från Sandviken och helst de som skildrar bruket, bostäderna och folkliv från den svartvita tiden. Många av bilderna håller hög fotografisk kvalitet och det är extra intressant eftersom jag själv är fotograf och har i nutid dokumenterat mycket av de gamla miljöerna som finns kvar.
Tyvärr är det fler som gillar de här korten och det gör att Tradera blir ett forum som känns för dyrt för mig att delta i.
hälsar
Bo
Tillbaka överst Se kollektor's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av kollektor Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Marte Samler
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 13 december 2010 kl 21:26 - IP Citera Marte Samler

Jeg samler på julekort, tegnede/malte motiver, alle typer, fra NORDEN.

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum