Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Thunströms Köpmansgård Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 september 2009 kl 08:14 - IP Citera jean

Detta kort kom min dotter med nu på morgonen och la i min "brevlåda". Barnen brukar få plocka bland "packningskorten" som jag sorterat ut då jag köper ett större parti vykort, och tydligen hade detta hamnat i den utsorteringen. Var är det taget? Och hur vet man om det är ett nytryck? Kortet känns "för nytt" i kvaliteten tycker jag. Men säker är jag inte...

Redigerad av jean den 27 juli 2017 kl 08:19
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

stenborg
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 september 2009 kl 11:06 - IP Citera stenborg

Hej!

På skanningen ser det ut som om bilden är rastrerad (som bilder i tidningar) och den tekniken användes inte till vykort vid förra sekelskiftet. Det finns en bra diskussion om detta om du kollar på denna länk

http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_posts.asp?TID=700&PN=1

Tillbaka överst Se stenborg's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av stenborg Besök stenborg's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

reveal
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 september 2009 kl 17:36 - IP Citera reveal

Det fanns en E.Thunström Handlande i Falun 1915 Tel: 287 
Tillbaka överst Se reveal's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av reveal Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Bleking
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 16 februari 2010 kl 11:33 - IP Citera Bleking

Det är Falun. Följ länken till Länsstyrelsens hemsida så finns mer historik om byggnaden som står kvar än idag.

http://www.w.lst.se/template/NewsPage.aspx?id=2495

Redigerad av Bleking den 16 februari 2010 kl 11:34

Knotte
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 februari 2010 kl 00:07 - IP Citera Knotte

Thunströms Köpmansgård byggdes i slutet av 1700-talet och byggdes om och renoverades i slutet av 1800-talet. Den gamla handelsboden som var i bruk fram till 1947 och bostadsdelen är båda i sina ursprungliga skick, lämnat precis som det var. På sommaren är bostadsdelen och handelsboden öppna som museum.

http://www.trivago.se/falun-52067/museumutstaellninggalleri/thunstroems-koepmangard-230541

Tillbaka överst Se Knotte's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Knotte Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Knotte
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 februari 2010 kl 00:19 - IP Citera Knotte

Knotte skrev:

Thunströms Köpmansgård byggdes i slutet av 1700-talet och byggdes om och renoverades i slutet av 1800-talet. Den gamla handelsboden som var i bruk fram till 1947 och bostadsdelen är båda i sina ursprungliga skick, lämnat precis som det var. På sommaren är bostadsdelen och handelsboden öppna som museum.

http://www.trivago.se/falun-52067/museumutstaellninggalleri/thunstroems-koepmangard-230541

Tillbaka överst Se Knotte's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Knotte Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum