Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: Bild Jvst St. Levene?? Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
Aviatören
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 10 november 2009 kl 23:08 - IP Citera Aviatören

Jag ger upp!

Det verkar omöjligt att få med både bild och text.

Ursäkta jag störde.

Tillbaka överst Se Aviatören's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Aviatören Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Optus
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 11 november 2009 kl 10:15 - IP Citera Optus

Omdu kan få fram bilden så kan jag hjälpa till.

Optus

Tillbaka överst Se Optus's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Optus Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

foley
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 11 november 2009 kl 11:42 - IP Citera foley

I Stora Levene fanns ingen station, bara en hållplats/lastplats med person- och godstrafik. Om jag minn rätt (vilket inte alls är säkert) inrymde byggnaden förutom trafiklokaler, också en banvakt.
Tillbaka överst Se foley's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av foley Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Optus
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 11 november 2009 kl 12:38 - IP Citera Optus

Jag har åkt tåg, eller kanske var det en rälsbuss, från St. Levene till Herrljunga på den smalspåriga banan som fanns förr. Om stationen var en hållplats kan jag inte komma ihåg. Vad var förresten skillnaden?

Optus

Tillbaka överst Se Optus's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Optus Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

chang
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 11 november 2009 kl 13:24 - IP Citera chang

Lånat från "Sv.Järnvägsstationer"

STORA LEVENE 426*. HLJ. Trafikplats anlagd 1877. Envånings stationshus i vinkel, i trä, renoverat 1947 (Orbis III). Hette före 1/10 1915 "Håkantorps

Redigerad av chang den 11 november 2009 kl 13:25

Aviatören
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 11 november 2009 kl 22:49 - IP Citera Aviatören

Bilden kommer med när jag skriver inlägget.

När jag sedan förhandstittar så är bilden borta!?

Mvh Aviatören

Tillbaka överst Se Aviatören's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Aviatören Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Aviatören
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 14 november 2009 kl 00:02 - IP Citera Aviatören

Då jag inte klarade av att lägga upp bilden här så har jag lagt ut den på Tradera. Har ni synpunkter så är det objektnr 102289916.

Frågan var alltså om motivet är en jvjstn eller en hållplats eller vad.

Järnvägskorsning med bom och stationsskylt finns St. LEVENE.

Osborn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 november 2009 kl 00:26 - IP Citera Osborn

Här är bilden från tradera:

Tillbaka överst Se Osborn's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Osborn Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Aviatören
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 19 november 2009 kl 17:36 - IP Citera Aviatören

Vad har vi kommit fram till?

Var det en Hållplats eller Trafikplats? Vad är i så fall skillnaden?

Skylten St.LEVENE fyller väl någon funktion i sammanhanget?

kortkul
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 november 2009 kl 20:56 - IP Citera kortkul

På Wikipedia finns följande förklaring.

Hållplats är en plats längs en järnväg, avsedd för tåget att göra uppehåll på, för att där ta ombord och/eller släppa av passagerare. Hållplatsen är markerad med en skylt. I Sverige anges ofta trafikbolag, linjenummer och destination, och en  tidtabell är ofta anslagen. Vilka hållplatser som finns på en linje, anges ofta i linjens tidtabell. För att fordonet skall stanna på hållplatsen måste föraren ofta uppmärksammas på att man önskar stiga på eller av.

På en järnväg stannar tåget för passagerares på-/avstigning (resandeutbyte) dels på järnvägsstationer, dels på hållplatser. Till skillnad från stationen saknar hållplatsen ofta stationsbyggnad, väntsal och bemannad biljettförsäljning. Oftast finns dock en perrong och en väntkur. Till skillnad mot stationen stannar tågen som regel inte heller på hållplatsen, om man inte ger till känna, att man önskar stiga på eller av. På hållplatsen kan finnas en så kallad plåtstins - en stoppskylt som kan manövreras av den resande. Detta eftersom tåget kan ha så hög fart, att det annars inte hinner uppmärksamma den resande i tillräckligt god tid för att hinna stanna. Önskad avstigning meddelas till konduktör eller förare. En hel del stationer har i praktiken förvandlats till hållplatser då stationsbyggnaden stängts och inte längre är bemannad. Det gäller särskilt stationer där bara länståg stannar. De brukar dock ofta kallas stationer av tradition ändå, särskilt om byggnaden är kvar. Exempel är Strängnäs.

Trafikplats är inom järnvägen en gemensam benämning för driftplats (tidigare station), linjeplats, hållplats och hållställe. Varje ny trafikplats skall godkännas av tansportstyrelsen.

Idag går det att åka med Västtrafiks länståg för 32 kronor mellan Vara och St. Levene eller i andra riktningen. Restid 6 - 10 minuter.

Lennart "Kortkul " Pettersson

Aviatören
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 19 november 2009 kl 23:17 - IP Citera Aviatören

Tack igen!

Det var en klar och tydlig redogörelse för för definitionerna av Hållplats och Trafikplats mot bakgrund av dagens regelverk, vad jag förstår, då det hänvisas bl.a. till Transportstyrelsen.

Frågan kanske kvarstår, vad var det vid tidpunkten för bilden?

Kortet  är stämplat 1917 och enl sign chang så kallades platsen "Håkantorps xxx" före 1.10.1915 och nu står det St.LEVENE.

Hållplats eller Trafikplats? Varför detta namnbyte?

Aviatören

Rasmusax
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 08 februari 2011 kl 14:27 - IP Citera Rasmusax

Sen flera år är trafikplats samlingsnamnet på flera olika sorters ställen längs våra järnvägar. Tidigare var trafikplats ett eget begrepp som jag uppfattat som låg i status mellan station och hållplats.

Jag tycker själv det är svårt med dessa historiska definitioner på platserna längs järnvägarna, och just trafikplats har jag inte exakt koll på.

Den äldre definitionen av station har jag till exempel uppfattat som en plats där det fanns en stationsföreståndare - ofta stationsmästare (stm) men på större stationer stationsinspektor (stins) medan de på de mindre stationer kunde vara ett kontorsbiträde, trafikbiträde eller till och med bara stationskarl - och där man redovisade inkomster och utgifter för försäljningen självständigt. Normalt sett kunde det finnas flera spår på platsen för att tåg skulle kunna mötas.

En hållplats var normalt en enklare plats mellan stationerna där det kunde finnas en plattform och en liten kur för resenärerna.

En lastplats (numera linjeplats) var ofta en plats med en växel (eller flera växlar) som användes för att lasta och lossa gods från vagnar mellan två stationer.

Sen finns det fler begrepp att reda ut: håll- och lastplats (hlp), mötesplats (mp), hållplats för rälsbussar (hpr), m.m.
Tillbaka överst Se Rasmusax's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Rasmusax Besök Rasmusax's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Rasmusax
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 08 februari 2011 kl 14:32 - IP Citera Rasmusax

För övrigt tror jag av bilden att döma att byggnaden vid Stora Levene på banvakt.se kan ha varit en kombinerad banvaktstuga och expeditions- och väntsalsbyggnad för resande.

Känner någon för övrigt till var huset kan ha flyttats till som nämns på länken ovan?

Hälsar en lokförare som kört den nutida Kinnekullebanan
Tillbaka överst Se Rasmusax's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Rasmusax Besök Rasmusax's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Optus
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 09 februari 2011 kl 12:42 - IP Citera Optus

Svar från min kusin, som bor i St. Levene.

Ursprungligen hette stationen Håkantorps anhalt, då den låg på registerfastigheten Håkantorp. Håkantorps station låg vid järnvägsknuten Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga och Lidköping-Håkantorps Järnvägar,också på fastigheten Håkantorp. Samhället där anhalten ligger fick namnet Stora Levene eftersom huvuddelen låg på grannfastigheten Levene,som också är sockennamn.
Att samhället fått tillägget "stora" beror på att det snarlika Lovene ligger vid samma  järnväg. Vid mitten av 1950-talet reste jag till realskolan i Lidköping med rälsbussen. Då hade vi stins i Stora Levene. Månadsbiljetten kostade 18:- 
Optus

Optus
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 10 februari 2011 kl 13:06 - IP Citera Optus

Byggnaden är flyttad till Skaragatan 6 i Stora Levene, tillbyggd och renoverad flera gånger sedan flytten.

Optus

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum