Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: Löst. Malmberget Gällivare Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
BirgerJ
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 18 mars 2010 kl 10:04 - IP Citera BirgerJ

Var är i Sverge är dessa gubbarna och arbetar, och vad är är det man ser i bakgrunden? Kortet är skickat till Brattbäcken i nordvästra Ångermanland.

Redigerad av BirgerJ den 02 november 2017 kl 11:34

Ingemar53
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 30 mars 2010 kl 02:50 - IP Citera Ingemar53

Tycker mig känna igen "korsvirkeshuset" i bakgrunden.
Tror att det är en järnvägsstation i södra Dalarna eller Bergslagen.... Skinnskatteberg, Kopparberg ??? eller dess närhet.
Försökte se på Eniro med går inte att tyda ut byggnaderna.

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 30 mars 2010 kl 08:51 - IP Citera jean

Här är en bild på Skinnskattebergs järnvägsstation:

Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

BirgerJ
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 09 april 2010 kl 13:05 - IP Citera BirgerJ

Hej

Tack för era svar. Tyvärr tror jag inte dom stämmer. Byggnaderna har likheter men dom överensstämmer inte helt. Huset från "Ångermanland" är bredare, taket går längre ut och antalet skorstenar är fler.

Hälsningar

Bengt

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 april 2010 kl 11:00 - IP Citera jean

Jag la mest upp bilden av Skinnskattebergs station för att illustrera vad Ingemar skrev.. Flertalet av stationerna i bergslagen har samma stuk, fast jag har heller inte hittat någon som stämmer. Bl.a är det ju brutet tak på ursprungsbilden, vad jag kan se iallafall?
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Odd J
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 april 2010 kl 15:36 - IP Citera Odd J

Jag tror inte att det är ett stationshus på BirgerJ:s kort. Volymuppbyggnaden liknar de olika standardtyper av stationshus som arkitekt Helgo Zetterwall ritade åt SJ. Men tittar närmare så ser man att huset på BirgerJ:s kort är ett trähus, inte ett tegelhus som dessa stationshus är. Dessutom är den stora verandan i två våningar på husets högra gavel främmande för ett stationshus.
Tillbaka överst Se Odd J's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Odd J Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 31 oktober 2017 kl 16:37 - IP Citera jean

Friskar upp denna gåta. Den har gäckat mig från och till nu under drygt 7 år.

tornsvala1010
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 31 oktober 2017 kl 23:56 - IP Citera tornsvala1010

Hur ser Adress sidan ut ?
Tillbaka överst Se tornsvala1010's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av tornsvala1010 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Almquist
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 01 november 2017 kl 01:43 - IP Citera Almquist

Det är Malmberget. Byggnaden i bakgrunden är Bolagskontoret. De flesta byggnader är väl numera rivna, men elektricitetsverket står nog kvar. Här finns ytterligare en bild, från Gellivare bildarkiv.

M.v.h.
Almquist

Redigerad av Almquist den 01 november 2017 kl 02:35
Tillbaka överst Se Almquist's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Almquist Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 01 november 2017 kl 07:12 - IP Citera jean

Äntligen! Tack Ola, nu får jag lite sinnesfrid igen..

BirgerJ
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 02 november 2017 kl 11:33 - IP Citera BirgerJ

Även jag får tacka.
Jag fick aldrig något mail om att denna tråd var väckt på nytt. Är det så det funkar eller har jag fallit ur på något sätt? Birgerj

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 02 november 2017 kl 13:07 - IP Citera jean

Det är så det här forumet fungerar, inga mail skickas mig veterligt vid uppdatering av trådarna.. Så man får bevaka "manuell" så att säga. Men roligt att denna gåta nu fick sin lösning!

Redigerad av jean den 02 november 2017 kl 13:08

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum