Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Allmänt om gamla vykort (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Allmänt om gamla vykort
Ämne Ämne: Dålig aktivitet Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
rannu
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 18 maj 2010 kl 23:11 - IP Citera rannu

Jag har varit med i detta forum en tid och är förvånad över vykortssamlarnas dåliga intresse att debattera och få nya kunskaper. Knappast några svarar på inläggen. Varför är så få intresserade att veta vilka de äldsta korten från en ort är? Vilka är de ovanliga och sällsynta korten från en ort? Hur många kort kan det finnas från en ort? Det finns många frågor, som samlare borde vara intresserade av.
Tillbaka överst Se rannu's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av rannu Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

swizziz
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 maj 2010 kl 07:29 - IP Citera swizziz

Den idéen har jag med haft att t.ex. ha ett forum för just hur många vykort som getts ut från olika orter. Jag kan ju börja med min "lilla ort Sunhultsbrunn med c:a 300 invånare idag.
167 vykort finns i min samling varav 3 är privattagna och ett fåtal är varianter. Dessutom finns 12 vykort märkta Frinnaryd som jag tror egentligen är Sunultsbrunn men inte inräknade.

:: Lars ::
Tillbaka överst Se swizziz's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av swizziz Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

bjornsoder
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 24 maj 2010 kl 17:38 - IP Citera bjornsoder

Jag håller med, det är få som är intresserade av att debattera. Jag saknar en
rubrik där man kunde anmäla sina intresseområden för att hitta liksinnade för eventuella byten och erfarenhetsutbyte inom just det samlarområde man
själv samlar på.
Själv samlar jag på Kosterörna, kolorerade kort från Marstrand där jag har
ett 100-tal olika samt kolorerade kort från Lysekil.
Dessutom samlar jag på en serie från Tyskland som går under beteckningen
Gruss von der Musterung underbara färglagda kort från det militära i
Tyskland från första världskriget.
Gå in på Ebay.de och sök på " Musterung" så finns dessa kort

Björn

Thorbjorn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 06 augusti 2010 kl 10:47 - IP Citera Thorbjorn

Kan haka på Lars inlägg angående antal vykort per ort. Själv är jag född och uppvuxen i Gränna så - surprise - det är den ort jag samlar på.

Orten vars invånarantal legat stadigt på ca 3000 under 1900-talet har haft några relativt flitiga vykortsförläggare.

I min samling har jag fått ihop 658 kort i "gamla formatet"  utgivna/postgångna mellan 1899 till 1960-talet. (enligt den inte helt uppdaterade förteckning jag har tillgång till just nu).

Har några hundra till i A6 format men där har jag inte bemödat mig att samla allt - något jag förmodligen kommer att få ångra om 30-40 år!

Någon slutgiltig sammanställning på antal vykort från Gränna lär inte dyka upp. Dels är det en definitionsfråga:

- var ska man dra den geografiska gränsen? Jag har räknat in några men inte alla av de närmaste småbyarna och omgivande landsbygd

- ska man räkna in också vykort med andra kopplingar till Gränna även om det inte är stadsbilder: personer med Grännaanknytning (och isåfall även om de är fotograferade på annan/okänd ort), vykort av Grännakonstnärer (tex har Karin Stackelberg, en känd profil för många äldre Grännabor gett ut vykort med målning av Gripsholms slott på AE, inte inräknad i mitt Gränna-antal), händelser i Gränna (tex studentspexfestival på 50-talet, finns vykort utan direkt Grännamotiv men stad och tidpunkt tryckt och med specialstämpel avstämplad i Gränna - den har jag räknat in), Myrsteds Matthörna på Kungsgatan i Sthlm - kopplingen är att fasaden är klädd med Gränna sandsten. Ivar Kreuger byggde huset och började därmed sin industriella bana som slutade med den berömda Kreugerkraschen. Han visade därvid att han var smartare än Grännas borgmästare när det gällde att skriva avtal: fastprisavtalet inkluderade nämligen leverans till Stockholm, något som leverantören räknade med att göra billigt med egen båt via Göta kanal. Kanalen frös dock under den kalla vintern 1908 - 1909 och företaget Gränna sandsten blev tvungna att hyra in bönder med häst och vagn som levererade till tåget, en lösning som drev företaget i konkurs!

- Det finns många unika vykort: privattagna foton framkallade på vykortsfotopapper, handgjorda/handmålade, tex förutnämnde konstnärinnan Karin Stackelberg brukade handmåla vykort, ofta med Gränna-motiv som hon skickade till vänner och bekanta etc.

- Teoretiskt skulle Kungliga Biblioteket ha pliktexemplar av alla tryckta vykort. De har dessutom fått en hel del donationer av vykortssamlingar. Eftersom jag arbetar inte långt från KB ägnade jag några luncher att gå igenom deras inventarium - försedd med bomullshandskar förstås! Jag kunde då konstatera att samlingen var långt ifrån komplett och det de faktiskt hade snarare kom från donationer än postfriska pliktexemplar. Det fanns dock en hel del vykort, flera som jag inte sett någon annanstans så ett besök kan rekommenderas om ni har lite tid till övers i trakten av Humlegården i sthlm.

- Vill man samla varianter så går det säkert hitta en hel del från olika tryckningar av samma foto. En god vän har ärvt beställningsunderlagen som Grännas bokhandlare och vykortsförläggare Maria Zielfeldt skickade till tryckerierna i början av 1900-talet. Typiskt var upplagorna små, typ 500 ex. Utöver att själva vykortet ändrades för att tillåta mer eller mindre text på bildsidan respektive att adressidan delades kunde samma kort också ges ut under olika förlagsnamn. Dessutom manipulerades ofta bilden även innan photoshop blev tillgängligt. På ett beställningsunderlag med foto av Grännas borgmästargård har beställaren skrivit "500 ex. Bra om det går att ta bort personerna". Mycket riktigt, på vykorten saknas de tre kvinnorna som står framför gården på fotot! Även detta kan ju ha hanterats olika i olika tryckningar!

- tror nog att jag börjar få en hyfsad täckning från trakten eftersom jag numera sällan hittar nyheter trots flitigt tröskande på auktionssiter och mässor. Det kommer dock fortfarande nyheter. I somras hittade jag ett privattaget vykort från bygget av Grännas kraftstation 1922 till ett utrop av 5 kr på tradera. Kortet var dessutom avskickat av en av byggjobbarna! Som extra krydda kunde jag se nedre delen av det som så småningom blev min farfars trädgårdsmästeri. Olyckligtvis valde jag fel taktik och la in ett i mitt tycke rejält bud när jag hittade det. En annan Grännasamlare (tror han bor på andra sidan av den avbildade kraftstationsbacken) började prickskjuta och hade efter ett tiotal bud börjat närma sig mitt originalbud vilket gjorde att det blev en dryg lusentapp för kortet.

Härmed påstår jag att det finns åtminstone en vykortssamlare (till) som gärna diskuterar i forum! Titta gärna in och bidrag till diskussionen på forumet för signerade kort! Detta är mycket sömnigt jämfört med det betydligt livligare forumet "efterlysningen" för att identifiera topografiska kort!

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum