Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Allmänt om gamla vykort (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Allmänt om gamla vykort
Ämne Ämne: Utmaning: Finns svenska "Stora serier"? Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
Thorbjorn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 24 januari 2011 kl 23:19 - IP Citera Thorbjorn

Finns det några "Stora serier" bland svenska vykort?

När man samlar kontinentala vykort, speciellt signerade, brukar det refereras till så kallade "Great Series" som alla tycks känna till, alla söker och därmed når skyhöga priser!

Några erkända exempel är från Frankrike:

Cocorico med kort av Mucha, Steinlen etc, totalt 12 kort

JOB cigarettreklam - utgivna med en serie vart år under några år runt sekeskiftet

Collection des Cents "de hundra kortens samling" ...även om bara 99 lär vara kända

Tyskland:

Jugend, tidskriften som gav Art Noveaux sitt namn i Tyskland och Norden med vykort utgivna av Hans Christiansen, Brynolf Wennerberg etc

Der Sturm, avantgarede tidskriften i Berlin som publicerade vykort av Franz Marc, Chagall, Archipenko, Oscar Kokoschka osv.

Bauhaus-serien från Bauhausutställningen 1923, 20 kort med trolig upplaga på 25 st var av Lyonel Feininger, Wassily Kandinsky, Paul Klee mfl.

Österrike har ju naturligtvis sin drygt 1000 vykort från Wiener Werkstatte med namn som Oscar Kokoschka, Josef Hoffman, Mela Koehler.

Har vi motsvarande serier i Sverige?

Ett försök att definiera en "Stor serie" skulle kunna vara:

- Utgiven till ett bestämt tillfälle/en period

- Motiv och framställning håller genomgående hög kvalitet

- Lätt att avgöra om ett kort tillhör serien eller inte

- Värdet på ett kort ökar om det tillhör serien, om en konstnär/fotograf/motsvarande har medverkat i serien ökar värdet även på andra kort av upphovsmannen.

Vilka svenska serier ser ni som skulle platsa? Behöver inte vara signerade kort utan lika gärna reklam, idrott, upptäcktsfärder.....

Några jag skulle kunna tänka mig platsar är:

- officiella vykort från olympiaden 1912

- Andrées nordpols resa 1897 (25 kort) svenskt intresse även om dom är franska

- Nationalföreningen mot Tuberkulos 1904

- Kronprinsessans Margaretas Landstormsinsamling 1916?

- Pressbyråkort

- FW Hasselblads utgivning

Håller ni med? Andra nomineringar? Är det meningsfullt att göra en tio i topp? Har nån redan gjort listan?

macjanne
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 26 januari 2011 kl 14:47 - IP Citera macjanne

Jac Edgrens tio första numrerade kort kanske?
Tillbaka överst Se macjanne's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av macjanne Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Gamla Vykort
Administrationsgrupp
Administrationsgrupp

Postats: 24 februari 2011 kl 06:53 - IP Citera Gamla Vykort

Exemplen du nämner från Frankrike, Tyskland och Österrike är ju bara extremt ovanliga serier med extremt låga upplagor som också förklarar prissättningen (förutom att det är oerhört vackra kort).

Det finns ju andra serier från Frankrike, t ex Paris Vecu och Paris Pittoresque som väl är mer jämförbara med de svenska serier du nämner.

Macjanne förelog Jac Edgrens tio första kort, men jag tycker hela den serien kan falla in under begreppet "Stora serier" om man utvidgar begreppet lite och inte snävt till små och mycket dyra serier. Jag tycker alla serier där alla kort är kända och man kan samla på sig en komplett samling är intressanta.

De officiella OS-korten från 1912 tycker jag är ett utmärkt exempel och även de 25 Andrékorten som ju såldes på eBay för inte så länge sedan för drygt 6000 kronor och som jag skrev några rader om på denna länk.
Tillbaka överst Se Gamla Vykort's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Gamla Vykort Besök Gamla Vykort's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Thorbjorn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 24 februari 2011 kl 08:11 - IP Citera Thorbjorn

Tack för ett trevligt och relevant inlägg!

Jo, jag är nog mer benägen att hålla med om att kända serier som (i mångt och mycket) är möjliga att få tag på är mer intressanta än enbart sällsynta kort!

Där kan man kanske också nämna Pressbyrå-korten eller F.W. Hasselblads förlagskorten. Från det senare förlaget som ju huvudsakligen är fotografiska kort finns ju också en exklusiv tecknad specialgren, Ivar Arosenius numrerade serie från ca 1903 som jag gärna skulle se kartlagd: har sett nummer 1 och 43 + ett tjugotal kort däremellan men finns alla nummer och kanske högre nummer dessutom?

Officiella brevkort från Stockholmsutställningen 1897.

Edward Forsströms litografiska Stockholmsserie ca 1902 om 10 kort är ju väl kartlagd och ytterst samlingsvärd.

.....

Sen håller jag väl inte helt med om att de utrikiska "stora serierna" bara är oerhört sällsynta! Tar vi tex Wiener Werkstatte korten vill jag nog snarare peka på att de var en viktig och integrerad del i hela Wiener Werkstatte projektet (eller hur det nu skall rubriceras) som har haft en oerhört stor betydelse för formgivning, konst etc etc under 1900-talet och ända fram i våra dagar och att korten förutom att de exemplifierar de ideal och teorier WW kämpade för också presenterar en lång rad av konstnärer(Kokoschka, Schiele, Hoffman, Koehler etc). Vill man fundera på Bauhaus-seriens betydelse i ett historiskt sammanhang är det ju bara att åka ut till ett nybyggt villaområde och titta - andelen nyfunkis-hus som byggts de senaste 15 åren i Sverige torde vara en hyfsat hög % av totala nybyggnationen. Sen 1930 har ju funkis varit den rådande formgivningsparadigmen i Sverige och spåret bakåt till Bauhaus-utställningen och de 20 vykorten därifrån är väl kartlagt. (Sen har det väl inte skadat prisbilden att de bara lär ha tryckts i 25 ex).  

Gamla Vykort
Administrationsgrupp
Administrationsgrupp

Postats: 24 februari 2011 kl 09:30 - IP Citera Gamla Vykort

Ja, en komplett serie av Bauhausserien i original skulle ju inte varit dumt att ha i samlingen (eller snarare kanske i bankfacket).

Jag håller med dig om att Wiener Werkstätte var oerhört viktiga och de hade inte en sån liten upplaga som de andra korten! Helt rätt!

För egen del har jag inte ett enda Wiener Werkstätte i original, därmot så gav Bokia (tror jag) ut en liten bok med 25 nytryck och en sådan har jag komplett plus de 25 vykort som ingick i boken utrivna för jag köpte två exemplar av denna lilla bok på någon bokrea för kanske 20 år sedan.

Det är fantastiskt vackra kort, men nytrycken är lite större än originalen så det finns inte en chans att ta miste.

Redigerad av Gamla Vykort den 24 februari 2011 kl 09:31
Tillbaka överst Se Gamla Vykort's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Gamla Vykort Besök Gamla Vykort's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Thorbjorn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 24 februari 2011 kl 09:59 - IP Citera Thorbjorn

Jo, med en normal plånbok får man hålla WW och Bauhaus-samlardrömmarna i schack! (Men jag har faktiskt två WW, en Mela Koehler och en Schwets tror jag han heter som jagg kom över för någorlunda rimliga pengar). Bauhaus har jag inte aspirerat på de få jag sett utbjudna, men det lockade mig att köpa ett handritat vykort av Lyonel Feininger på Ebay för några år sen. Det verkar faktiskt vara äkta - och betydligt billigare än hans tryckta Bauhauskort, nr 1 och 2 i serien!

Vi får väl vara nöjda med att det finns serier som JACEs och olympiadkorten där de flesta ialla fall är någorlunda överkomliga för en normal veckopeng (nåja)...

Det lär väl inte finnas så många vykortssamlare i Sverige som är beredda att lägga upp pengar på nivån i högsta ligan!

Gamla Vykort
Administrationsgrupp
Administrationsgrupp

Postats: 24 februari 2011 kl 10:26 - IP Citera Gamla Vykort

Nej, Bauhaus och WW kan man nog bara drömma om att hitta till rimliga priser, men man vet aldrig!

Jag hittade själv en komplett serie av "Paris Pittoresque" i originalförpackning från år 1900 för en del år sedan i ett antikvariat i Kalmar, även om inte alla 80 korten var med då så dök de resterande 17 upp några år senare från samma ställe.

Synd jag inte hittade dessa kring 1980 då det var en enorm hausse på gamla vykort i Frankrike, men sedan dess har priserna fallit ordentligt, fast i mitt fall spelar det ingen roll för denna serie kommer jag att behålla i sina fyra förpackningar med 20 kort i varje!

Sanne
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 16 augusti 2011 kl 15:24 - IP Citera Sanne

Vet inget om kort men en av avgörande faktorer borde väl vara motivens folkliga och ekonomiska värde bla.. HejHej!

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum