Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Allmänt om gamla vykort (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Allmänt om gamla vykort
Ämne Ämne: Vågigt skuren kant Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
Ebbersten
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 14 januari 2004 kl 12:03 - IP Citera Ebbersten

Vykortsfantaster!

Letar oförtrutet sedan ett år efter tekniken eller verktyget som användes för att kantskära såväl vågiga/tandade vykort som visitkort av äldre modell. Vet ju inte ens om det heter ”taggkantningssax” eller ”kantskärningsmaskin med taggar” eller.. ja vilket sökord skall tillämpas och varför försvann tekniken helt?

Har frågat flertalet gamla etablerade visitkortsleverantörer i Stockholm. Alla vet vad jag pratar om men ingen kan informera mig om tekniken – än mindre leverera det jag önskar; visitkort med taggig kant. Därför tänkte jag finna verktyget (förmodligen endast på begagnatmarknaden) för ändamålet och tillverka dem själv. Vill även använda tekniken till att kanskära fotografier till albumet.

Jag skulle bli oerhört tacksam för även den minsta antydning som kan föra in mig på en väg som löser denna gåta för mig.

Alexander

Vidar
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 januari 2004 kl 12:29 - IP Citera Vidar

En sådan beskärningsapparat gick för några veckor sedan på Tradera (foto/gamla, samlarkameror). Det var en vanlig skärapparat med taggad klinga och kant.

crilin
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 16 januari 2004 kl 18:18 - IP Citera crilin

Det heter Buttenkant eller möjligen Büttenkant och avr mycket populärt på lådkamerans tid.
Tillbaka överst Se crilin's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av crilin Besök crilin's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

odini
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 25 februari 2004 kl 17:30 - IP Citera odini

På sybehörsaffärer finns det saxar med taggig kant, och jag har även sett vågkant!

På Clas Olsson men även hos pappershandlare och leksaksaffärrer, finns det en fempack med saxar som har olika former av kanter. De är plastiga och billiga (skäret är dock stål) men funkar utmärkt.

O D I N I

070-3211201
Tillbaka överst Se odini's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av odini Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Wasa
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 26 februari 2004 kl 11:32 - IP Citera Wasa

Hm...låter som det sitter folk ute i stugorna som funderar på att göra egna vykort med vågiga kanter..
Tillbaka överst Se Wasa's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Wasa Besök Wasa's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

odini
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 26 februari 2004 kl 11:47 - IP Citera odini

Jag skulle aldrig förändra ett gammalt vykort, det är ju kulturhistoria vi samlar på.... Jag använder saxarna till helt andra saker. Men jag upplyste om var de finns att få tag på.

Men snälla ni, mixtra inte med gamla fina kort! De är så fina som de är!

070-3211201
Tillbaka överst Se odini's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av odini Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Nova
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 30 mars 2004 kl 23:11 - IP Citera Nova

Büttenkant på vykort gjordes med jättestora skärapparater. Klingan var så svår att slipa att den firma jag besökte i Solna för ca 15 år sedan, var tvungen att skicka den till Tyskland. Det har påståtts att den vågiga kanten skulle göra att korten buktade mindre när de ställdes i vykortställ, men det tror jag inte på! Det har också påståtts att det var konsumenterna som villa ha Büttenkant, men det är nog också ett löst påstående. Snarare var det så att det var en modenyck, precis som så mycket annat. På 1990-talet skulle det t ex vara s.k. fallande raster, dvs när bakgrundsfärgen förändrades från mörkare till ljusare på korten.

Carina Hellsten
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 11 april 2010 kl 01:26 - IP Citera Carina Hellsten

Är vykort med taggig kant mer värda än de med slät kant?
Tillbaka överst Se Carina Hellsten's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Carina Hellsten Besök Carina Hellsten's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum