Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Stenbergska gården, Arboga Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 02 maj 2013 kl 17:36 - IP Citera adam

Oskrivet kort med gammal gårdsmiljö i någon stad. Husen på bilden ser mycket gamla ut, inte minst stenhuset rakt fram. De små fönsteröppningarna får mig att tänka på medeltida arkitektur! Även trähuset till höger ser tämligen gammalt ut.

Det kan inte finnas (ha funnits) dylika miljöer på många ställen i Sverige i början av 1900-talet...så frågan är var motivet är hämtat från. Någon som vet?

Redigerad av adam den 07 januari 2017 kl 23:48

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

smol
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 02 maj 2013 kl 21:19 - IP Citera smol

Vi kan väl försöka beta av de städer vi kommer på där det förekommer/förekom äldre bebyggelse med den här blandningen - sten och trä.
En första kandidat kan vara Vadstena - som jag känner relativt väl - men där jag inte känner till denna gårdsinteriör.
Ett annat alternativ kanske kan vara Malmö. Jämför med dessa bilder som jag sålde efter en diskussion här 2003:
http://gamlavykort.se/forum3/forum_posts.asp?TID=175&KW=smol

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 02 maj 2013 kl 21:43 - IP Citera adam

Vadstena tycker jag låter som en möjlig kandidat! Att miljön fanns kvar i början av 1900-talet (jag gissar att bilden är från ca 1910), betyder ju inte att den behöver finnas kvar än idag...

Malmö, eller för den delen Skåne tror jag är tämligen osannolikt. Här har mig veterligen inte funnits några timmerbyggnader inne i stadskärnan på åtskilliga århundranden, enbart hus av sten och korsvirke.

Sedan är det något med skorstenskrönen som får mig att tänka på bebyggelse lite längre uppåt landet, men allt norr om Skåne tror jag kan vara möjligt...

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 02 maj 2013 kl 22:04 - IP Citera jean

Även Örebro hade sådana här gårdar på söder långt in på 1900-talet. Jag ska se om jag kan hitta några foton på det.
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 02 maj 2013 kl 22:13 - IP Citera adam

Ah, intressant spår! Tacksam för all hjälp jag kan få!

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 07 januari 2017 kl 23:46 - IP Citera adam

Just nu är nedanstående vykort till salu på Tradera. När jag såg påmindes jag om gårdsmiljön på bilden ovan.

Det är knappast någon tvekan om att det är samma gård, så svaret på frågan är alltså Stenbergska gården i Arboga!

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum