Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: Fråga: Motiv från Småland??? Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 mars 2014 kl 21:45 - IP Citera adam

Kort daterat Uddabygd 1957, men tyvärr plundrat, så lite oklart var i landet vi befinner oss. Om jag förstått det rätt så finns det en plats med namnet Uddabygd i Rödeby utanför Karlskrona. Kan det vara detta Uddabygd vi ser på bilden eller är vi någon annanstans i Sverige???

Redigerad av adam den 04 juni 2014 kl 00:56

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 mars 2014 kl 22:18 - IP Citera christerm

Enligt Sveriges dödbok finns det en Stig Torsten Henry Andersson född i Fridlevstads socken 1919 och död i Nynäshamn 2009.
Fridlevstad ligger ca 5 km väster om Rödeby.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 mars 2014 kl 22:20 - IP Citera adam

Super Christer, då är det nog tämligen säkert att motivet är från Uddabygd vid Rödeby.

Hoppas det finns någon som eventuellt kan identifiera mera specifikt vad det är vi ser på bilden.

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 mars 2014 kl 22:32 - IP Citera christerm

Har tittat i Församlingsboken för Fridlevstad och ovanstående Stig Torsten Henry Andersson är född 21 juli 1919 på Uddabygd No1 (Fridlevstad AIIa:4 (1910-1924) Bild 2240 / sid 470).
Om sedan bilden är från trakterna av Uddabygd låter jag vara osagt.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 mars 2014 kl 22:48 - IP Citera adam

Nu börjar det brännas!

Jag har kikat lite på gamla ekonomiska kartor på Historiska kartor och hittat Uddabygd vid Fridlevstad. Det verkar inte finnas någon sjö direkt i anslutning till ägorna under Uddabygd, men däremot finns en sjö med namnet Sillsjön inte så långt därifrån. Till formen passar den in rätt bra på sjön på bilden ovan, så kanske är det därifrån motivet är hämtat!?!? Vi får väl se om någon här kan bekräfta det...

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 21 mars 2014 kl 08:09 - IP Citera jean

Jag har ett vykort med samma motiv, då var det stämplat i FIVLERED som ligger vid sjön Lönern (Lönnern) men motivet förblev obekant. Längre än så kom vi inte den gången:

Vy över en sjö

Redigerad av jean den 21 mars 2014 kl 08:13
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 21 mars 2014 kl 11:28 - IP Citera adam

Oj, det var ju konstigt, rätt långt från Uddabygd till Fivlered.

Hoppas att det går att klargöra från vilken av orterna motivet är hämtat...eller om det kanske är från någon helt annan, tredje ort!?!?

Rospiggen
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 mars 2014 kl 08:13 - IP Citera Rospiggen

adam skrev:
Nu börjar det brännas!

Jag har kikat lite på gamla ekonomiska kartor på Historiska kartor och hittat Uddabygd vid Fridlevstad. Det verkar inte finnas någon sjö direkt i anslutning till ägorna under Uddabygd, men däremot finns en sjö med namnet Sillsjön inte så långt därifrån. Till formen passar den in rätt bra på sjön på bilden ovan, så kanske är det därifrån motivet är hämtat!?!? Vi får väl se om någon här kan bekräfta det...

Formen på (Södra) Sillsjön ser ut att stämma rätt bra, men det verkar inte finnas eller ha funnits någon bebyggelse i anslutning till den.
Tillbaka överst Se Rospiggen's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Rospiggen Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 mars 2014 kl 12:43 - IP Citera adam

Nu har jag närgranskat omgivningarna kring Södra Sillsjön och tror mig ha hittat en plats som kan verka rimlig för motivet ovan. Fotografen bör i så fall ha stått ungefär där jag placerat den röda pilen och fotograferat snett neråt i bild (d.v.s. åt sydöst). Bebyggelsen som anas i fonden på bilden ligger ungefär där jag skrivit Bebyggelse i rött på satellitbilden.

Att det verkligen finns bebyggelse där framgår tydligt av denna gamla ekonomiska karta:

Länk till Historiska Kartor

Sedan vore det ju trevligt om någon som känner till platsen väl verkligen kan bekräfta att motivet är därifrån...

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 maj 2014 kl 16:08 - IP Citera adam

Hittade plötsligt denna gamla efterlysning där samma kort förekommer en gång till, dock utan att ha varit postgånget:

Länk till annat inlägg

Lustigt nog har jag bland alla mina oidentifierade kort en bild med samma motiv som den i detta andra inlägg sägs vara Tranås, "Vägen jorden runt".

Detta får mig att börja misstänka att kort med dessa motiv egentligen inte är privattagna, utan förlagsutgivna, dock utan vare sig förlagsinformation eller titlar.

Då är det ju inte så konstigt att vi hittar samma kort postgånget från helt olika delar av landet.

De två av Changs kort som hitintills blivit identifierade är ju båda från Jönköpings län (Mullsjö respektive Tranås), så kanske är alla motiven av detta slag från dessa trakter???

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 maj 2014 kl 20:38 - IP Citera adam

Nu har jag hittat ytterligare två exemplar av detta kort, till försäljning via Leopolds antikvariats hemsida. Det ena kortet är stämplat i Uråsa (Växjö kommun) och det andra i Älmeboda (Tingsryds kommun):

Med tanke på att det andra två kända postgångna korten med detta motiv är postgångna i Blekingen respektive västra Västergötland, så verkar det inte otroligt att motivet är hämtat någonstans däremellan...och då passar ju såväl Jönköpings län som Kronobergs län i Småland bra.

Återstår att se om det går att hitta något kort med detta motiv som försetts med en titel på framsidan!

Redigerad av adam den 14 maj 2014 kl 20:43

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 maj 2014 kl 23:04 - IP Citera jean

Intressant teori om att dessa kort kan vara tagna runt sjöar i SMåland.. Inte alls omöjligt, rent av troligt.

Just detta vykort har jag en teori om att det är från SJön Stråken vid Mullsjö och den passar ju in på något annat vykort som berörts..

Här en vy från Google Maps, vyn ska då vara ungefär från den röda ringen (Nyhem) och fotot är då taget österut och man skymtar delar av Mullsjö:

Via Google Maps kommer man nära men inte riktigt nära, tallarna skymmer:

Jag ska ta och åka förbi nån dag, det är bara 2,5 mil från jobbet och då och då är jag i trakten.
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 maj 2014 kl 23:12 - IP Citera adam

Mycket intressant om det visar sig att ovanstående motiv är från Stråken vid Mullsjö. Ett av korten i denna misstänkta serie har ju faktiskt blivit identifierad som just sjön Stråken:

Så, det förefaller ju mycket möjligt att även andra motiv i serien kan vara hämtade därifrån...

Hitintills har jag inte lyckats hitta både bild- och adressida på något av de kort som har titlar. Om det finns ett förlagsnamn på korten med titlarna, kanske det kan leda oss vidare till fler motiv i serien!

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum