Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Svenstaån i Svenstavik Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 mars 2014 kl 19:25 - IP Citera adam

Skrivet, men ej postgånget kort, adresserat till Marta Larsson i Berge.

Jag förmodar motivet är från Berge, men frågan är vilken ort med detta namn som avses, det finns ju en del att välja mellan, de flesta dock i Norrland.

Om motivet inte känns igen, kanske det går att identifiera orten med hjälp av informationen på kortet att adressaten Marta Larsson har sin födelsedag 2 september. Dessutom har hon troligen en bror med namnet Axel och eventuellt en syster med namnet Anna.

Går det att komma någon vart med detta motiv?

Redigerad av adam den 10 maj 2019 kl 22:16

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 mars 2014 kl 20:00 - IP Citera christerm

Sveriges Dödbok listar 2st Marta/Martha Larsson född 2 sept;

------------------------------

Larsson, Marta

Kockumsg 5
291 32 Kristianstad

Död 14/11 1992.

Kyrkobokförd i Kristianstads Heliga Trefaldighet, Kristianstads kn (Kristianstads län, Skåne).

Född 2/9 1905 i Oppmanna (Kristianstads län, Skåne).

Ogift kvinna.

------------------------------

Svärd f. Larsson, Marta

Municipalsamhälle

Död 15/8 1940.

Kyrkobokförd i Degerfors (Örebro län, Värmland).

Född 2/9 1902 (ingen uppgift om födelseort)

Gift kvinna.

-------------------------------

Nu är Sveriges Dödbok inget under av felfrihet och exakthet, så det kan mycket väl finnas fler personer med detta namn men där man matat in fel födelsedatum.

Söker vidare på Axel Larsson för att se om det finns någon med koppling till Marta.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 mars 2014 kl 12:50 - IP Citera adam

Den första personen verkar inte så trolig, med tanke på att hon är född i Skåne. Den andra kan vara möjlig, men framgår ju tyvärr inte var hon är född.

Sedan kan ju Marta Larsson ha gift sig till ett annan namn, och då blir det nog svårt att hitta henne i Sveriges dödbok...men, vem vet, det kanske går att identifiera henne på något annat vis!?!?

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 mars 2014 kl 13:18 - IP Citera adam

Nu har jag letat fram alla Berge som listas i "Geografiskt-statistiskt handlexikon öfver Sverige" och sorterat upp dem efter län och socken. Det är ju rätt många, men kanske går det att hitta vilket Berge som syns på bilden ovan:

Gävleborgs län:
Berge, Bergsjö socken: By vid kyrkbyn.
Berge, Bjuråkers socken: Gård under Hedvigsfors bruk.
Berge, Delsbo socken: Byar (Öster Berge och Väster Berge).
Berge, Gnarps socken: By vid kyrkan.
Berge, Hassela socken: By på norra sidan av Hasselasjön.
Berge, Ilsbo socken: By med gästgivargård.
Berge, Norrala socken: By.
Berge, Trönö socken: By och kvarn.

Göteborgs och Bohus län:
Berge, Ske socken: By.

Jämtlands län:
Berge, Alsens socken: By på nordvästra sidan av Alsensjön.
Berge, Brunflo socken: By vid Jämtlands järnväg.
Berge, Frösö socken: By på östra sidan av Frösön.
Berge, Kalls socken: By på östra sidan av Kallsjön.
Berge, Lockne socken: By på västra sidan av Locknesjön.
Berge, Offerdals socken: By öster om kyrkan.
Berge, Rödöns socken: Gård.
Berge, Ströms socken: By nära kyrkan.
Berge, Åre socken: By vid Åreskutan och Jämtlands järnväg.

Västernorrlands län:
Berge, Njurunda socken: By söder om Ljungan.
Berge, Nora socken: By med såg.
Berge, Sköns socken: Gård i nära Alnösundet.
Berge, Säbrå socken: By i socknens norra del.
Berge, Torps socken: By vid Ljungan och järnvägen Torpshammar-Östersund.
Berge, Tuna socken: By nära Ljungan.
Berge, Tynderö socken: By nära Tynderöviken.

Västmanlands län:
Berge, Himmeta socken: By.

Lotta
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 mars 2014 kl 14:05 - IP Citera Lotta

Ibland ska man ha tur. :)

Dödboken för Degerfors finns på AD, och 1940-08-15 dör Marta Svärd, f. Larsson. Hon begravs i Forsa, Gävleborgs län.

Enligt födelseboken för Forsa föddes hon i Långby, Forsa, dotter till hemmansägaren Jonas/Jon Larsson och Marta Olsdotter. Modern dog 1907.

Familjen finns i Långby till 1919/1920 då dom flyttar till Hamre. Fadern är omgift sedan 1909 med Anna Forsberg.
I familjen finns då fadern, modern och brodern Axel som är blind.

Var Berge kommer in i bilden vet jag inte riktigt, men i Svenska Ortnamn (CD) finns ett Berge i Forsa, jag kan dock inte hitta det i registren för församlingsböckerna.

Marta gifter sig i Forsa 1938-09-21 med Per Teodor Svärd, slakteriarbetare från Lund (i Forsa), född 1896-07-03.
Tillbaka överst Se Lotta's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Lotta Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 mars 2014 kl 15:53 - IP Citera adam

Nu börjar det verkligen brännas. När jag kikar på gamla ekonomiska kartor på Historiska Kartor kan jag konstatera att det finns en gård med namnet Berge i Långby, Forsa socken:

Länk till Historiska Kartor

Om man sedan jämför med nytagna satellitbilder så bör gården finnas ungefär där jag markerat med en röd stjärna på bilden nedan.

Nu är ju frågan varifrån motivet ovan är hämtat. Jag kan inte hitta något vattendrag av detta slag direkt i anslutning till Långby och Berge, men kanske är det från någon annanstans i Forsa socken!?!?

p-per
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 mars 2014 kl 15:56 - IP Citera p-per

Det "Berge" som finns i Forsa är en gård.
Det är därför det saknas i församlingsböckerna.
Tillbaka överst Se p-per's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av p-per Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 mars 2014 kl 16:07 - IP Citera jean

Jag har kollat lite mer sydväst om Berge i Långby, Forsa socken, i Sörforsa och med hjälp av Google maps fick jag följande vy:

Berget som anas till vänster heter tydligen Storberget och är mycket likt berget i ursprungsbilden. Dessutom kam man i riset i bildens mitt ana prästgården i Sörforsa som liknar huset i ursprungsbilden. Det som talar emot är väl att man kanske borde se kyrkan men den kan ju finnas strax utanför bilden till höger.

Redigerad av jean den 23 mars 2014 kl 16:08
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 mars 2014 kl 16:44 - IP Citera adam

Storberget i bakgrunden passar rätt bra in på motivet, men för övrigt tycker jag det är lite väl mycket som skiljer. När jag googlade lite på Forsa och vykort dök jag på denna intressanta sida:

Forsa

Den verkar innehas av en samlare av vykort från Forsa, så jag kommer kontakta honom och se om han möjligen kan identifiera de båda motiven!

Lotta
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 mars 2014 kl 18:57 - IP Citera Lotta

Var motivet är taget har jag inte kommit på. Men däremot har jag lyckats hitta vilket Berge det är frågan om.

I församlingsboken AII:4a (1828-1937) sidan 31 står det med svag skrift "Berge" ovanför Långby nr 1. Det är samma gård som Marta var född på.

Dom som tog över gården när Jon Larsson med familj flyttade till Hamre var mågen Johan Sigurd Åström och Anna Katarina Larsson (Martas syster).
Och den familjen flyttade därifrån 1929, då nästa ägare Anders Olsson tog över.

Anders Olsson nämns som ägare i den andra efterlysningen från Forsa:
Berge gård, Långby
Tillbaka överst Se Lotta's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Lotta Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 23 mars 2014 kl 20:18 - IP Citera adam

Tyvärr kunde vykortssamlaren i Forsa inte hjälpa till, så jag har grävt mig vidare ner i kartorna och satellitbilderna och tror mig ha hittat ett område varifrån vyn ovan skulle kunna vara hämtad. Området kring Näsviken (som inte är så långt från Långby) har flera vattenflöden som passar rätt bra in på motivet ovan. Dock hittar jag inget stort berg som sticker upp i bakgrunden, men det är inte helt lätt att se alla vinklar i området då det endast är ett fåtal vägar som omfattas av Google streetview.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 10 maj 2019 kl 22:11 - IP Citera adam

Häromdagen kom jag över ett annat vykort baserat på samma foto (om än lite annorlunda beskuret):

På detta andra kort har fotografen stämplat sitt namn, P. Tannlund. Det är en fotograf som jag är väl bekant med och vet att han var verksam i Jämtland, först i Hackås, därefter i Bydalen. Detta foto måste vara från tiden i Hackås.

Efter lite letande i Jamtlis bilddatabas finner jag detta motiv från Svenstavik:

Det är helt klart taget från ungefär samma plats som motivet ovan. Platsen ligger strax söder om Svenstavik, intill Svenstaån och med Hoverberget i bakgrunden. Efter att ha jämfört med nutida satellitbilder lyckas jag snart identifiera huset som man ser till vänster i bild ovan. Det har adressen Lillhallen 217 och set ut så här sett från Svenstavägen:

När jag går över till ekonomiska kartan från 1970, så bedömer jag att fotografen Paulus Tannlund stått ungefär där jag placerat en röd fyrkant. Han har riktat kameran norrut (uppåt på kartan). I kartans övre kant ser man bron över Svenstaån, son som man anar i fonden på bilden ovan.

Efter denna långa utläggning konstaterar jag att det förblir oklart hur ett motiv från Svenstavik hamnade i familjen Larssons ägo. De torde ha haft någon koppling till orten, men den finner vi nog inte...men, det spelar ju mindre roll nu när motivet är identifierat.

Slutligen, tack alla som tidigare engagerade sig i frågans lösning!

Redigerad av adam den 10 maj 2019 kl 22:18

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum