Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Simmerslund, Ljungskile Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 27 april 2014 kl 21:42 - IP Citera adam

Kort skickat till familjen Svensson i Klippan, Tvååker. Stämpeln är dessvärre närapå oläslig, med jag tycker det ser ut som om de två sista bokstäverna kan vara "FE".

Är detta månne till någon hjälp? Eller går det på något annat vis att identifiera avsändaren Ingrid?

Redigerad av adam den 17 december 2017 kl 12:38

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 december 2017 kl 15:51 - IP Citera adam

Det här motivet tycker jag borde ha potential att kunna lösas. Nu har jag närgranskat ortsnamnet i stämpeln och kommit fram till följande:

Sista bokstaven är utan tvekan ett E. Nästsista bokstaven tror jag är ett T. Tredje sista bokstaven är möjligen ett I eller ett T.

Om de tre sista bokstäverna är "ite", så tror jag ortsnamnet kan vara Bidalite (en postort i Småland). Eller är hela ortsnamnet längre än åtta bokstäver?

Vad säger stämpelexperterna här?

Redigerad av adam den 13 december 2017 kl 15:55

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 december 2017 kl 23:48 - IP Citera christerm

I Tvååkers församlingsbok under Fastarp 3, 1916 - 1928:

I följande församlingsbok (1928 -1937).
Här anges adressen som "Jönköpingsvägen" överst på sidan (syns ej i detta klipp):

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 december 2017 kl 12:45 - IP Citera adam

Tack Christer!

Där här är ju utan tvekan familjen som mottagit kortet. Undrar om avsändaren Ingrid är släkt på något vis?!?!

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 december 2017 kl 16:01 - IP Citera Öjkas

Att det är en flaggstång framför det vänstra huset ser jag, men vad är det som sticker upp till höger om det andra huset?
Tillbaka överst Se Öjkas's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Öjkas Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 december 2017 kl 18:04 - IP Citera christerm

Har tittat på Karl och hustrun Netas släkt men inte funnit några ledtrådar.

Karl Svenssons syskon:

Neta Bernhardina Johansdotters syskon:

Karl och Netas barn. I listan saknas den sist födda, Anna Hildegard f. -94

Ingen "Ingrid" finns med. Återstår barnbarn och eventuellt ingifta personer.

Redigerad av christerm den 14 december 2017 kl 18:06

hobbybjörn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 december 2017 kl 18:40 - IP Citera hobbybjörn

Lite tydligare
Tillbaka överst Se hobbybjörn's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av hobbybjörn Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 december 2017 kl 19:00 - IP Citera adam

Mycket intressant Öjkas, den masten har jag inte lagt märke till tidigare. Här en närbild på den:

Kan masten möjligen vara en sådan där man rapporterade väder till sjöfarande? I så fall borde ju gården ligga nära kusten. Eller vad för något annat kan masten ha använts till?

Kan för övrigt konstatera att mangårdsbyggnaden har lite ovanliga detaljer som de rundbågiga fönstren i verandan samt de rombformade fönstren i övervåningen.

Stort tack Christer för släktforskningsinsatsen, även om vi inte funnit någon Ingrid än...men hon kan ju vara syskonbarn eller ingift...

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 december 2017 kl 19:49 - IP Citera thekimt

Har letat i God & Gårdar och Sv Bebyggelse i Torsås
socken (Bidalite) men utan resultat, hustypen finns
dock där. Radiomast ?, kanske en idé ?
/Thomas Ekelund
Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 december 2017 kl 20:13 - IP Citera christerm

Annan möjlighet - mast för stormvarning?

Hämtat från från denna sida!

Signalmast eller flaggmast är väl en korrektare benämning.

Redigerad av christerm den 14 december 2017 kl 20:24

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 december 2017 kl 21:14 - IP Citera adam

Oj, det här blir knivigare och knivigare...

Instinktivt tror jag mest på att det är en signalmast för stormvarning. Eller var det vanligt med radiomaster redan på 1910-talet (då kortet bör ha skickats)?

För vad användes radio och radiotelegrafi före rundradion och amatörradion gjorde sitt intåg i Sverige på 1920-talet? Jag gissar mest för marin och militär kommunikation. Eller var det mer utbrett än så?

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 00:07 - IP Citera Öjkas

Det ser ju ut som en vanlig signalmast för optiska signaler med ett rå och en gaffel, men ovanför det sticker det upp en onormal stång. Marinens första landbaserade station för radiotelegrafi installerades 1902, men jag har ingen aning om hur dess antenn såg ut. Här kan man läsa lite om det.
Tillbaka överst Se Öjkas's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Öjkas Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Rospiggen
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 09:33 - IP Citera Rospiggen

Jag är absolut ingen stämpelexpert, men utifrån bokstävernas storlek tror jag att namnet måste vara elva eller kanske tolv bokstäver långt för att nå runt.

Jag gissar även att det slutar på "...TTE".
Tillbaka överst Se Rospiggen's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Rospiggen Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

uken
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 12:20 - IP Citera uken

Efter att ha gått igenom Stig Lundins förteckning över järnvägsstationer där "ite" eller "tte" förkommer någonstans i namnet hittade jag följande:

ite

Bidalite
Piteå
Slite

tte

Bratteborg
Charlottenberg
Charlottenlund
Ettebro
Jättendal
Landvetter
Lottefors
Mullhyttemo
Ottebol
Ottenby
Otterbäcken
Skinnskatteberg
Slätte
Uttersberg
Vittersjö
Ytterby
Ytterhogdal
Yttermalung
Yttersjön
Ytterån

Jag har säkert missat några.

Tillägg:

Jag har kört genom Bidalite otaliga gånger de senaste fyrtio åren och känner inte igen husen. De kan naturligtvis rivits tidigare.

Redigerad av uken den 15 december 2017 kl 12:45

Osborn
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 13:28 - IP Citera Osborn

Enligt www.post24.se finns idag bara åtta postorter med tte i namnet:
    Charlottenberg
    Jättendal
    Kittelfjäll
    Landvetter
    Otterbäcken
    Skinnskatteberg
    Ytterby
    Ytterhogdal

Tillbaka överst Se Osborn's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Osborn Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 14:06 - IP Citera adam

Har lyckats hitta en bild av ett frimärke stämplat Bidalite:

Ortsnamnet ser helt klart kortare ut än namnet på stämpeln ovan. Så precis som Rospiggen skriver, så bör ortsnamnet ifråga vara längre. Jag gissar på tio eller elva bokstäver.

Tyvärr har jag ingen fullständig förteckning över svenska postorter genom tiderna, men jag finner ingen matchande ort i de förteckningar jag har (runt 1900 samt 1940- och 50-tal). Så frågan är vilken ort det kan vara? Kan det vara en ortstämpel som enbart existerat under en kortare period? Eller är det inte en ortsstämpel utan någon form av specialstämpel som jag inte känner till?

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 18:28 - IP Citera Öjkas

Jag kikade som hastigast här på Postkontor och underlydande poststationer i slutet av 1900 men hittade inget som skulle passa på de kriterier som tidigare inlägg ger, men någon annan kanske ser bättre. Ortsnamnssök på lantmäteriet gav inga bra svar på orter som slutar på tte eller ite.
Med tanke på signalstången, om det nu är en sådan, borde vi väl röra oss rätt nära något segelbart farvatten, men kortet kan förstås vara avsänt från någon helt annan plats än den där husen finns.

Redigerad av Öjkas den 15 december 2017 kl 18:52

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 21:17 - IP Citera thekimt

Har titta lite på stämpeln och det verkar som den
innehåller tretton tecken varav mellanslag kan vara ett,
typ ÖSTRA XX. Sista bokstaven E och jag tolkar dom sista
tre som ..TFE men det verkar inte rimligt om det inte
är någon gammalstavning jag missat. Kan första bokstaven
vara T ?
/Thomas Ekelund
Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 21:57 - IP Citera christerm

Har nu följt Karls syskon och syskonbarn samt hustrun Netas syskon och syskonbarn. Även deras barns partner och svärföräldrar. Tyvärr ingen Ingrid i något av fallen.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 22:12 - IP Citera adam

Oj, vilket engagemang i frågan!

Då kan vi nog avskriva att avsändaren Ingrid är släkt med adressaten.

Angående orten i stämpeln, så är första bokstaven svårbedömd så vitt jag kan se det. Jag tror att alla dessa bokstäver kan vara möjliga: B, D, E, F, H, I, J, K, L, N, P, R, T, U och V.

Redigerad av adam den 15 december 2017 kl 22:13

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 22:28 - IP Citera christerm

Ja, nu känns den släkten nästan som min
Fast det går inte att helt utesluta att jag missat någon.
Hoppas vi i sinom tid får en lösning på frågan!

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 december 2017 kl 22:55 - IP Citera christerm

Har roat mig med att beräkna vinklar mellan de tre sista tecknen samt mellan första och sista.
Tar man ett snitt på 20° så blir antalet teckenplatser ca 12 - 13.

Redigerad av christerm den 15 december 2017 kl 23:03

mäster
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 16 december 2017 kl 21:40 - IP Citera mäster

På stämpeln står det Ljungskile och gården heter Simmerslund, i Ljungskile, och där bodde en Dr Dahlberg på 1920-talet.
Källa: Bohusläns museum, och Facit Postal.

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 16 december 2017 kl 23:07 - IP Citera christerm

Tack, även om kortet inte är mitt så är det skönt att få ett svar. Inte vet jag hur kopplingen till Karl Svenssons familj var men här är Ingrid i Ljungs församlingsbok 1897 - 1917.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 december 2017 kl 11:54 - IP Citera adam

Det stämmer ju perfekt:

Länk till Digitalt museum

Länk till Ljungskileortens hembygdsförening

På den andra sidan framgår att husen kallas Lilla och Stora Simmerslund och att motivet är taget från Elsebergsvägen. När jag kikar i Google Maps så hittar jag de båda husen. Lilla Simmerslund (till vänster) har idag adressen Elsebergsvägen 8 och Stora Simmerslund (till höger) har idag adressen Fjällvägen 9.

Stort tack till alla som engagerat sig i denna kniviga fråga!

Redigerad av adam den 17 december 2017 kl 12:36

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum