Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Allmänt om gamla vykort (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Allmänt om gamla vykort
Ämne Ämne: Ett underligt Norrköpingskort Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
Guests
Gästgrupp
Gästgrupp

Postats: 27 juli 2004 kl 22:32 - IP Citera Guests

Hej,

häromdagen köpte jag ett vykort för 20:-, ett Norrköpingskort som jag inte sett tidigare. Det är ett tecknat kort med den kanske vanligaste vyn från staden, Carl Johans Park med Posthuset och Motala Ström. Dessutom finns en insprängd bild från hamnen.

När jag fick kortet i min hand kändes det som att någonting inte stämde. Efter ytterligare en stund var det en hel del som kändes konstigt...

Kortet utlovades vara i fint skick. Och det var det. Nästan lite för fint skick. Kortet har odelad adressida, och borde därför inte vara mycket yngre än från tiden kring 1906.Ändå är pappret helt vitt, utan minsta antydan till gulnat papper eller minsta fuktfläck. Dessutom är kortet tryckt på ett papper som känns lite sladdrigt och tunnare än vad jag är van vid. Dessutom är kortet lite blankt på bildsidan på ett sätt som jag inte sett på kort före ungefär 1960.

Jag tog fram ett förstoringsglas. Det såg helt fel ut, här är två talande exempel:

Inte för att jag vill kalla mig någon stor expert på grafisk teknik, men sådär brukar inte kort som är 100 år gamla se ut - det där är väl offset och inte litografi som det "borde" vara? Det finns inga uppgifter om förlag eller liknande på kortet.

Jag kastar därför ur mig följande påstående: Det här är ett nytryck.

Fast det finns ett alternativ: Det kanske inte alls är ett nytryck, även motivet kanske är helt nygjort även det? Den infällda bilden med fartyget är ett inte helt ovanligt vykort, kanske är även huvudmotivet en sentida avteckning av ett gamalt vykort? Är det någon som känner till mer om signaturen "Anna Palm" (eller står det Arne eller kanske Annie?). I så fall kan jag gratulera till en förbluffande stilsäkerhet. Men denna misstanke är rätt så vag.

Vad säger ni?
Tillbaka överst Se Guests's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Guests Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

bark
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 27 juli 2004 kl 22:34 - IP Citera bark

Hoppsan, jag var visst inte inloggad när jag skrev det där.
Tillbaka överst Se bark's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av bark Besök bark's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

jursla
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 28 juli 2004 kl 11:14 - IP Citera jursla

Hej Bark!

Visst är det ett nytryck.

Men eftersom detta inte är angivet på kortet,

och dessutom storleken (ÄF) är densamma,

skulle jag hellre kalla detta kort för en

dåligt gjord förfalskning.

Jämför med originalet nedan.

Hälsningar

Redigerad av jursla den 28 juli 2004 kl 11:18

jursla
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 28 juli 2004 kl 11:29 - IP Citera jursla

Hej Bark!

På äkta varan finns även förlagsnamnet angivet.

Hälsningar

stenborg
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 28 juli 2004 kl 14:52 - IP Citera stenborg

Dessa nytryck, som tyvärr är gjorda i exakt samma format som de ursprungliga vykorten, finns från massor av svenska städer.

Jag har sett många utlagda på Tradera utan en enda notering om att det är nytryck, vilket man ser och känner rätt lätt om man håller kortet i sin hand, men det är svårt att se det på en skannad bild.

Minns att Ville Flensburg på Vykortsantikvariatet i Malmö skickade med sådana kort som reklam för antikvariatet i slutet av 1980-talet, men då givetvis med en adressstämpel på kortet! Har även sett partier av dessa kort från olika städer säljas på olika vykortsauktioner vid den tiden. Tror Nova hade en inlämnad bunt på 1400 kort som gick för 160 kronor eller något sådant, dvs drygt 10 öre per kort.

När det gäller din fråga om Anna Palm var hon tveklöst en av de mest kända vykortskonstnärerna vid förra sekelskiftet. Hon var dotter till professor G W Palm som var landskapsmålare och lärare vid Akademien. Hon gifte sig 1901 med den italienske officeren de Rosa och var från 1890-talet bosatt i Italien. Hon hämtade ofta motiv från Stockholms och Bohusläns skärgårdar men har även målat denna serie med flerbildsmotiv från många av Sveriges städer.

Redigerad av stenborg den 28 juli 2004 kl 15:03
Tillbaka överst Se stenborg's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av stenborg Besök stenborg's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

bark
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 28 juli 2004 kl 18:47 - IP Citera bark

Tackar för alla svar!
Tillbaka överst Se bark's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av bark Besök bark's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

stenborg
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 07 augusti 2004 kl 07:19 - IP Citera stenborg

Ligger just nu ett sådant nytryck från Karlskrona på Tradera med utropspris 40 (!) kronor.

http://www.tradera.com/auction/Topografi/aid_7207718

Tillbaka överst Se stenborg's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av stenborg Besök stenborg's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

stenborg
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 januari 2009 kl 08:18 - IP Citera stenborg

Kom och tänka på den här gamla diskussionen när jag hittade ett sådant Karlskronakort som just var stämplat "SKÅNSKA VYKORTSANTIKVARIATET" och som användes i reklamsyfte i slutet av 1980-talet. Kommer ihåg att det fanns mängder av sådana vykort från olika städer och Ville Flensburg la alltid ner ett om man handlade några vykort.

Nova
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 25 februari 2010 kl 10:16 - IP Citera Nova

Fann denna diskussion när jag googlade på Anna Palm och nytryck. Jag planerar att skriva en artikel om Anna Palms alla vykort och söker därför uppgifter om nytrycken.

Enligt obekräftade uppgifter jag fick för många år sedan så är dessa gjorda i samband med ett prenumerationserbjudande från Allers (tidningen eller förlaget?) i början av 1980-talet. Man fick korten som en bonuspresent och det var både Anna Palms kort och ett antal andra så kallade Gruss Aus-kort, dvs topografiska tecknade flerbildskort, vilka alla ursprungligen varit tryckta i litografi, men nu förstås var gjorda i offset. Eftersom Allers är Skånebaserat så kom överskottet av korten att hamna hos Ville Flensburg på dåvarande Skånska Vykortsantikvariatet i Malmö.

Är det möjligen någon som vet vilket år detta erbjudande fanns?

Precis som konstaterats i tidigare inlägg så är nytrycken i samma format som originalen, vilket gör det svårt att skilja på original och nytryck, speciellt på en dataskärm. Men har man kortet i handen och misstänker att det handlar om ett nytryck så är det bara att ta fram förstoringsglaset och se om det finns så kallade rasterpunkter, vilket mycket bra illustrerats i ett tidigare inlägg.

Göran Heijtz

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum