Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: Mellanskåne? Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
swizziz
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 11 september 2004 kl 19:48 - IP Citera swizziz

Hej!

Skulle bli väldigt glad om någon känner igen huset och dess miljö. Troligen är det i Skåne, och då i mellanskåne någonstans. Kan någon bekräfta detta?

M.v.h. Lars G.

Tackar på förhand

Tillbaka överst Se swizziz's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av swizziz Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 september 2004 kl 14:35 - IP Citera thekimt

En lanthandel i jordbrukstrakter men mycket redskap
till salu, har för mig att dom redskapen som står vid
trappan används vid betodling men ska kolla i en
priskurant från 1910-talet som jag har liggande på
landet. Går det att tyda vad som står skrivet till
vänster på kortet vid gaveln och finns det några
ledtrådar på skrivsidan ?
/Thomas Ekelund
Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

swizziz
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 september 2004 kl 16:16 - IP Citera swizziz

Den enda upplysningen på baksidan är ett nummer, 3913. På den vänstra nederkante finns en skada som kommit upp redan vid kopieringen av bilden, kanske ligger den på filmen. Ungefär samma skada finns på fyra andra kort jag fått tag på vid tidigare tillfälle. Och vid herren till vänster står det skrivet Jeppe.

Tyvärr är texten suddig på skylten.

Samma kamera? Eller bara en slump. Dessa fyra bilder införskaffade i Eslöv, och troligen därifrån också. Därför misstänker jag att den med redskapen utanför är tagen i Eslöv eller dess närhet.

/ Lars G.

Tillbaka överst Se swizziz's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av swizziz Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 september 2004 kl 11:28 - IP Citera thekimt

Om man söker i "Sverige Befolkning 1890" på
Jeppe i församlingarna i Eslövs kn så finns
där en Jeppe Persson f 1853 på Billinge No:18
i Billinge utanför Eslöv. Handlaren i Billinge
heter då Carl Lorens Eberhard Göthenqvist f 1867,
ogift, boende på Billinge No:20
Bara en teori men kanske något att gå på.
/Thomas Ekelund
Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

swizziz
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 september 2004 kl 22:34 - IP Citera swizziz

Tack för tipset, ska undersökas vidare / Lars G.

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 04 oktober 2004 kl 15:48 - IP Citera thekimt

Det som står närmast ingången är rotfruktskärningsmaskiner
och i en priskurant från John Benson i Malmö år 1911
så finns en avbildad där man kan delvis tyda texten på
som "GETINGE NYA xxxxxxSTÅL"
Kan allstå vara Getinge Eslövs kn eller Halland.
Som en ren kuriositet kan även nämnas att denne
John Benson lär ha ägt Malmö:s första bil.
/Thomas Ekelund

swizziz
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 04 oktober 2004 kl 22:44 - IP Citera swizziz

Trevligt med lite olika fakta om prylarna på sidan. Vägen ser ut som en lite större med ganska mycket traffik pga. alla spåren. Så Getinge strax utanför Gårdstånga tror jag inte det kan vara.

Eslöv var ett centrum för mycket inom jordbruk i slutet av 1800-talet, och mycket var förlagt på östra sidan av järnvägen.

Funderar på om det inte kan vara på Västergatan också, där idag Domus ligger. Ja, det är svårt att sia om läget här misstänker jag, men kanske finns du med privattaget foto på byggnaden och kan säga var det är.

Med hopp / Lars /

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 10 juni 2017 kl 20:02 - IP Citera thekimt

Vi kan väl lyfta fram den här gamla tråden från 2004
igen, tror inte det är plåt på taken utan tjärpapp.
Billinge då kanske ?
/Thomas Ekelund

Redigerad av thekimt den 10 juni 2017 kl 20:07

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 12 juni 2017 kl 17:04 - IP Citera Auger

Getinge: Detta måste vara Getinge i Halland hade många mekaniska verkstäder , gjuteri, fiskeri. m a o var säte för mycket handel Här grundades Getinge Nya Svenska Stål år 1904 av Olander Larsson   Carl Lorens Eberhard Göthenqvist som kanske kan vara en länk i gåtan, född 1867 Billinge död 11 juni 1915 i Lund.Han bodde fram til 1882 i Billinge och 1882_ 1887 i Lund flyttar tillbaka till Billinge 1885_1891 Billinge 20, Gifte sig i Lund 1895 men bodde också i Lund 1895-1897 Jeppe Persson född 1853 bodde Billinge 18 Carl Lorens Göthenqvist fick två barn med makan Martha Kristensson son Gustaf dotter Olga. Göthenqvist var handlare med bl a handelsbod i det mesta förer.jordbruksartilkar fröer m.m. Det verkar troligt att han haft kontakt med Getinge som också hade Hallands fröhandel. Därför tror jag att alla korten ska behandlas ihop. Hus nr 2 vill jag koppla till fiskerinäring i Getinge och damerna kan dom inte arbeta med fiskerinäring. Mannen tills med kvinnorna arb på Mekanisk verkstad? Jag har inte funnit några hus i Lund som kan passa in. Husen tyder väl mer på att de fanns på en ort lite mindre än Lund lite större än en by eller? Tror i alla fall inte på Eslöv

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 juni 2017 kl 17:44 - IP Citera adam

En intressant detalj som finns framför alla tre husen är höga fyrkantiga stenstolpar intill trottoarkanterna (för att skydda mot förbifarande vagnar och andra fordon). Sådana stolpar kan jag inte påminna mig ha se på en massa ställen i Skåne. Var de rentav unika för en viss ort? I så fall talar det för att de tre motiven är från samma ort.

Under alla omständigheter tror jag på Mellanskåne. För det talar stilen på husen i kombination med att två av husen är av sten och ett av trä. Eslöv är absolut en möjlighet, men även andra stationssamhällen i trakterna däromkring.

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 12 juni 2017 kl 22:13 - IP Citera Auger

Jag har lagt ut bilder på husen på FB Du vet att du kommer från Eslöv när,,,, många har försökt hitta husen men inget resultat Jag är själv från Eslöv och trodde på ett som i dag är rivet på Västergatan, men på detn platsen var det trähus förr Jag trodde VäSTERGATAN mellan nuvarande Karlsro och Vångavägen men det tycks inte stämma.Jag har också hängt upp mig på stolparna men även att i fönstren ovanpå har man försett med tvärhyllor pch på dessa står massor med krukor och inte en enda blomma i fönstren Här måsteförekommit någon sorts uthyrningav rum t.ex. Jag har letat Bygdegand HÖÖR, HÖRBY LUND men kan inte finna någon som ens liknar Däremot finns ett i Getinge HALLAND

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 13 juni 2017 kl 11:24 - IP Citera Auger

Huset med fyra fönster och två damer och en pojke bör vara Västergatan 52, Eslöv Tittade på det idag ska försöka få fram ett foto

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 13 juni 2017 kl 11:27 - IP Citera Auger

Huset med fyra fönster och två damer och en pojke bör vara Västergatan 52, Eslöv Tittade på det idag ska försöka få fram ett foto Det ligger strax innan man vänder in till Karlsrobadet sista hus på höger hand om man kommer från öster

Redigerad av Auger den 13 juni 2017 kl 13:48

kaj n
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 13 juni 2017 kl 12:11 - IP Citera kaj n

Tydligen är adressen Karlagatan 22

https://www.google.se/maps/place/Esl%C3%B6v/@55.8410862,13.293609,3a,75y,1.54h,88.89t/data=!3m7!1e1!3m5!1s3-HWBEN7BD_nukt1LhP1qA!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D3-HWBEN7BD_nukt1LhP1qA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearch.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D392%26h%3D106%26yaw%3D289.55197%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x4653894ac92527ed:0xdac1496cce59d07e!8m2!3d55.8391198!4d13.3033914!6m1!1e1
Tillbaka överst Se kaj n's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av kaj n Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 13 juni 2017 kl 13:55 - IP Citera Auger

Ursäkta kaj n men det finns ingen Karlagata i Eslöv Kan du mena Kanalgatan? och vilket hus menar du för det med fyra fönster bör väl vara Västergatan 52 ? Jag har varit där idag Det finns Karlavägen i Eslöv.Den är en fortsättning på Repslagaregatan, som går bakom COOP över Vångavägen och går fram till Karlsrobadet Skulle det huset med två dörrar ligga där? Det finns däremot inte nr 22 på Karlavägen Jag kollar en annan dag

Redigerad av Auger den 13 juni 2017 kl 14:55

swizziz
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 juni 2017 kl 14:50 - IP Citera swizziz

Tack alla för ert engagemang i dessa bilder. Västergatan 52, eller som husets adress är Grodeholmsgatan 22 har några detaljer som skiljer bilden ot dagens hus. En viktig detalj som jag tycker bevisar att det INTE är samma hus är källarfönstren som finns på "dagens hus", men som saknas på den äldre bilden. De är inte gjorda i efterhand. Annars skulle det mycket väl kunnat vara samma hus.

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 13 juni 2017 kl 15:20 - IP Citera Auger

Jag har också sett att det är källarfönster som inte fanns på ditt foto, men jag har i två fall förut sett där man öppnat upp källaren så man kan ju gjort likadant Trappan kan man tydligt se på foto att den varit svängd och upp till huset i detta fall skulle det ju ge Bingo Jag blev lite betänksam att det andra huset skulle finnas på Karlavägen, kan inte påminna mig att finns sådant hus där. Vet Du vilka år vi rör oss i 1900-1910?

kaj n
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 13 juni 2017 kl 21:39 - IP Citera kaj n

Skrev fel i mitt förra inlägg slarvigt
Adressen är som senare inlägg skrev
Tillbaka överst Se kaj n's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av kaj n Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 14 juni 2017 kl 10:19 - IP Citera Auger

Jag har tittat på foto på "VÄSTERGATN 52" men det stämmer inte med grunden Tyvärr Så vi får ta det från början kanske ditt hus är rivet Har du funderat på Kvarngatan Mejeriet Slakteriet ?????

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 14 juni 2017 kl 16:25 - IP Citera Auger

Då jag är uppväxt i östra delen av Eslöv började jag fundera om inte något kort kan kopplas till de industrier som fanns där. Kan inte 3913 vara ett telefonnummer.? Anmärkningvärt är att de abbonenter som fanns där t.ex.verkstäder,mejeri etc hade nmmer som började på 39 Korten med fyra kvinnor och en man samt med två kvinnor framför en dörr måste vara ett bageri. Min ena moster arbetade cirka 1930 hos B Nilssons och jag vill minnas att jag sett ett sådant kort. Jag kan inte minnas var det bageriet låg, men 1950 ooch senare låg det på Malmgatan. Dom två sista husen Östergatan ? i så fall på norra sidan inte mitt emot skolan för det var grått och stort men ......

swizziz
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 juni 2017 kl 16:57 - IP Citera swizziz

Hade vi bara kommit på varför betongstolparna står i parad utanför husen, och vad de var bra för, så kanske man kan ringa in ort mm.

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 15 juni 2017 kl 11:15 - IP Citera Auger

Ja jag har gissat på att det var för att bilar och hästar inte skulle köra nära huset. När det gäller korten med kvinnor och det med fyra kvinnor och en man framför en port blir jag mer och mer överytgad om att det är bakgården till bageri B. Nilsson Eslöv i alla fall är hon med bagerimössan mycket lik bagarens fru Herta som jag minns henne från 50 talet Men husen..

Auger
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 15 juni 2017 kl 11:37 - IP Citera Auger

Jag har inte tänkt på det förut kanske blivit lurad av förslaget Billinge. Jag har umgåtts mycket med Gottlows knappfabriken i Eslöv Oskar Gottlows far hette Jeppa Olsson och sysslade med det mesta Han hade hus på Sjöhusvägen i Eslöv ett stenkast från där jag är uppväxt.Sjöhusen tillhörde först Borlunda och var rena landet i tidigt 1900 tal

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum