Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: torin foto Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
torin
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 01 oktober 2004 kl 10:45 - IP Citera torin

Vykortsfotografer

I släkten Torin (obs stavningen) finns många fotografer. Troligen har de nästan alla medverkat vid framtagning av vykort. Dessa vykort är jag intresserad av att scanna för ev. användning i samband med släkthistoria.

Här följer lite släkthistoria.

Kaleb Torin föddes i Jonsered 1837 dog 1940. Han tog sitt första fotografi 23/1 1891. Det föreställde hans far Kristian Torin som då var brukspredikant vid Jonsereds fabriker. Kristian blev senare kyrkoherde i Östads församling (i närheten av Alingås).
Kristian Torin var född 1837 på torpet Tippakull under Arlösa som är beläget strax utanför Halmstad. Han dog i Östad 1916.

Hoffotograf Kaleb Torin som gifte sig med Arvida år 1896 i Strömstad, var verksam som fotograf på följande orter: Östad, Mösseberg (Falköping) Strömstad, Göteborg och Alingsås. Några av hans vykort har jag i min ägo och även originalen till dem. Ofta var det motiv med beteckning av typ: ”Från Västergötlands bygder”. På en del av dessa är hans far Kristian med sitt långa skägg avbildade. I ett fall badande i ett vattenfall, i ett annat som jägare och i ytterligare ett i en hästskjuts.

Kaleb Torin hade två söner födda i Alingsås, Nils K Torin född 1905 död 1985 samt Sven Torin 1909 död omkr. 1990 (hittar inte datum i skrivande stund).
Nils K Torin var min far. I sin ungdom var han scoutledare inom KFUM. Övertog till att börja med Kalebs ateljé i Alingsås men på 1930-talet hade han och hans fru Märta Torins Foto i Borås. Negativarkivet förstördes vid en översvämning i Borås på 1960-talet.
Paret Torin sålde verksamheten i Borås 1942 och flyttade till Stockholm. Nils ägnade sig åt arkivfotografering och Märta drev porträttateljé. Denna verksamhet genererade troligen ej några vykort.
På 1960-talet var de bosatta i Onsala (Kungsbacka kommun). Nils gjorde reportagefoto till tidningen Norra Halland och tog även fram många vykort. Jag har nog alla dessa liksom originalen.

Märta Torin f. Bothzén, min mor, född i Göteborg 1903 död 1982. Gick i lära hos Kaleb Torin i hans ateljé på Andra Långg. i Göteborg.

Sven Torin, gift med Lisa, drev Kalebs ateljé i Alingsås. Han hade samtidigt körskola och var känd sångare i manskören. Hans och Kalebs negativarkiv finns hos Alingsås museum. Sven Torin producerade troligen en del vykort från Alingsås.

Svens dotter Ingrid Torin (Titti), min kusin född i Alingsås 1944 tog över Sven Torins fotoateljé tillsammans med sin man Lennart. Verksamheten är numera nedlagd.

Jag själv Göran NK Torin född 1939 i Borås har under den tid jag drev fotoateljé i Orsa tagit fram några vykort och senare även några vykort över Göteborgs skärgård. Allt mitt eget har jag naturligtvis koll på men är intresserad av vykort som mina släktingar tagit fram.

torin
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 04 oktober 2004 kl 11:37 - IP Citera torin

Ett komplement till min efterlysning av vykort fotograferade av någon torinare.
Här är ett exempel på vad jag hittat.
Min farfar Kaleb Torin har fotograferat sin far prästen Kristian Torin, sittande i en trilla vid en väg intill en sjö, troligen är det sjön Anten eller sjön Mjörn i närheten av Alingsås. På räcket till höger om hästskjutsen sitter en man på räcket. Bilden har texten “Motiv från Westergötland”.
På baksidan “Brefkort” och frankerat med ett 5 öres frimärke.

Det roliga med den här bilden är att jag har exakt samma bild i ett fotoalbum, skillnaden är att den bilden är bruntonad och i format ca 12x16 cm. Lägger med den här för jämförelse.

Vad jag alltså söker är bilder som någon av mina släktingar tagit och som publicerats som vykort.

Guests
Gästgrupp
Gästgrupp

Postats: 02 december 2005 kl 10:10 - IP Citera Guests

Vill bara meddela att jag fortfarande efterlyser vykort tagna av Kaleb Torin.

Själv har jag fått ny adress.
Göran NK Torin
Skattungbyn 1347, 794 91 ORSA
Mail: info@torinfoto.se
Tillbaka överst Se Guests's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Guests Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

jursla
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 05 december 2005 kl 20:54 - IP Citera jursla

Hej Göran!

Jag har en interiörbild av "Brobacken, Anten." ,

som är signerad ".TORIN:-61".

Kan det vara någon som gått i Kalebs fotspår?

Hälsningar

Guests
Gästgrupp
Gästgrupp

Postats: 06 december 2005 kl 07:36 - IP Citera Guests

Detta var intressant. Här är mitt svar:
Kaleb Torins atelje i Alingsås övertogs på 1930-talet först av hans son Nils, senare av hans son Sven. Denne hade två döttrar, Ingrid (Titti) och Eva. Titti som alltså är min kusin blev också fotograf och övertog ateljen efter sin far. Hon drev den tillsammans med sin man Lennart.
Jag minns inte när Sven avled , kan ha varit 1990-talet. Troligen är bilden alltså tagen av Sven Torin.
Men, men Min far Nils Torin signerade också bilder på detta sätt och det skulle alltså alternativt kunna vara han som tagit bilden. Har du möjlighet att maila hela bilden till mig så att jag får titta på den så kanske jag kan avgöra.
Tillbaka överst Se Guests's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Guests Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Macko
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 03 december 2010 kl 23:11 - IP Citera Macko

Hejhej,
Jag snubblade över en hög med gamla negativ tagna runt 1930-1940, till stor del skadade av vatten och smuts.
Kan se att en del framkallats av Torins foto Borås/Alingsås. Dock osäkert om det är annat än kunders negativ.
Visserligen gammal tråd på detta forum men är du intresserad av att veta mer så hör av dig.

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum