Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Pressbyrån (Låst forum Låst forum)
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Pressbyrån
Ämne Ämne: Men vem tog bilderna? Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
bark
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 26 oktober 2004 kl 17:43 - IP Citera bark

Satt häromdagen och bläddrade igenom lite vykort med en bekant som är en duktig fotograf. Vi kom att prata om just fotografi-aspekten av de Pressbyråkorten, som jag är speciellt förtjust i. Vi såg några typiska drag för korten märkta Pressbyrån av båda format och vissa av Svenska Pressbyrån:

• De är teknisk mycket bra med en oerhörd skärpa
  • De är nåstan uteslutande tagna på bebygglese. Man ser sällan naturformationer eller parker på korten
  • Korten är oftare ljusa än mörka i färgskalan
  • Människor på korten hör till undantagen, men de känns ändå inte ödsliga
  • Man verkar ha tyckt att perspektivet är viktigt - byggnader "lutar" sällan som de kan göra annars
  • Fotografen valde ofta att ta med sådant som vi idag ser tidstypiskt: Små kiosker, reklamtavlor, busshållplatser och bilar. Det ser man mer sällan på de andra förlagens kort
  • De är tagna under olika delar av året, mest sommar, en del vår och vinter men mer sällan uppenbart höst

Och så kom vi att fundera över det tekniska och personella. Någon som vet hur korten togs? Vi gissade att man tog korten med storformatskamera/bänkkamera i direkt vykortsformat. Stämmer detta?

Så till frågan om vem som tog korten? De är väldigt lika i stil över geografin och åren. Var det en handfull fotografer som jobbade heltid året runt?

Tillbaka överst Se bark's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av bark Besök bark's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Jesper
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 26 augusti 2005 kl 21:00 - IP Citera Jesper

Hej

Jag har stött på några vykort från Västanfors med Pressbyråns nuffror nere i hörnet men inte loggan på baksidan utan istället handlarens namn. Alltså precis samma kort som finns utgivna av Pressbyrån. Det skiljer sig dock lite mellan korten, de är olika "skurna" eller så har de legat olika när den vita kanten "lagts på" och sedan skiljer det sig lite i hur ljus bilden är. Alla kort jag stött på som varit "Pressbyråns" har kommit från samma handlare. Först trodde jag att han bara kopierat Pressbyråns vykort men eftersom de korten ibland visar mer än Pressbyråns så antar jag att han haft tillgång till negativ eller nåt åt det hållet? Pressbyråns sifferkod står alltså på korten. Kanske var det lokala fotografer som tog fotona? Eller rör detta sig bara om en slags tidig piratkopiering?

Mvh Jesper

Tillbaka överst Se Jesper's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Jesper Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Nova
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 11 januari 2006 kl 21:15 - IP Citera Nova

Hej

I en bok som kom ut 1997 och heter "Förort på vykort" av Kenneth Ahlborn och Urban Nilmander, finns väldigt bra beskrivningar av ett antal vykortsförlag, bl a Pressbyrån. Där kan man läsa att deras huvudfotograf hette Gustaf Andersson. Det finns en fin bild på honom och vad som ser ut som en lådkamera på stativ (jag är dålig på kameror). Jag har själv glasplåtar och de är i ungefär samma format som A6-korten. Pressbyrån var noga med motiven och hade en avdelning som retuscherade och fixade dem innan de trycktes. På vissa orter anlitades lokala fotografer, men i de flesta fall var det nog Anderssons verk. Snacka om stora upplagor på sina bilder!

När det gäller nästa inlägg, hänvisar jag till mitt svar angående Pressbyrån och Sago-Konst. Samma sak gäller säkert även Västanfors, dvs ingen piratkopiering.

Göran Heijtz

Anpassad sökning

Tyvärr, du kan inte skriva något svar.
Detta forum har låsts av administratören!

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum