Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Smedgatan 7, Hyllinge Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 juni 2015 kl 22:43 - IP Citera adam

Vykort med något oklara anteckningar på adressidan. Det mesta pekar mot att kortet mottagits av någon med namnet Teresia (som tidigare hade namnsdag 27 april) av en syster med namnet Frida.

Jag köpte vykortet i tron att motivet kunde vara från Helsingborg, men har inte hittat något hus som passar in. Därför misstänker jag att motivet är från någonstans i området kring Helsingborg, kanske mest troligt Kullahalvön.

Villan på bilden har en pamping balkong på övervåningen. Har paret månne en flott utsikt över Öresund därifrån?

Redigerad av adam den 13 augusti 2019 kl 22:48

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 21 mars 2019 kl 21:22 - IP Citera adam

Av en slump dök jag på den här länken till en mäklarannons på nätet:

Annonsen är borttagen, så länken funkar inte längre, men bilden går fortfarande att ladda ner:

Som synes är huset tämligen likt huset på bilden ovan. Hasslarpsvägen 15 ligger i Hyllinge (i Åstorps kommun). Det är ett mindre samhälle uppbyggt kring en stenkolsgruva i kombination med tegelbruk. Där finns åtskilliga hus i snarlik stil. Därmed förefaller det rimligt att tro att även huset på bilden återfinns i Hyllinge.

På det här flygfotot från 1955 har jag markerat Hasslarpsvägen 15 och till vänster därom, grannhuset, Hasslarpsvägen 13. Det senare verkar ha både en frontespis och en balkong, så jag misstänker att det kan vara huset vi ser på bilden ovan.

Tyvärr finns det inga gatuvyer från Hasslarpsvägen på nätet, men så här ser ser fastigheten ut på en nutida satellitbild:

När jag söker i kyrkobokföringen för Västra Broby församling (som Hyllinge tillhör), så finner jag en familj som matchar texten på kortet:

Länk till församlingsboken för åren 1906-19

Längst ner på sidan ser vi familjen Håkansson. Den yngre dottern heter Frida Teresia. Knappast en tillfällighet! Det bör alltså vara storasystern Hulda Victoria som fått kortet av lillasystern. Gissningsvis är det föräldrarna, Anders och Kerstin Håkansson, som står på balkongen.

Tyvärr är församlingsboken för Hyllinge något oexakt vad gäller geografin. Man får bara veta att familjen Håkansson bodde på Hyllinge 5. Dock kan jag konstatera att Hasslarpsvägen 13 har beteckningen Hyllinge 5:81, så det mycket pekar mot att det är rätt hus jag funnit. Dock vore det givetvis trevligt med en bekräftande jämförelsebild...

Redigerad av adam den 21 mars 2019 kl 21:36

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 augusti 2019 kl 22:46 - IP Citera adam

Idag var jag en tur förbi Hyllinge och hade möjligheten att leta efter huset på bilden ovan. Min teori om att det kunde vara Hasslarpsvägen 13 var fel, men inte långt därifrån hittade jag detta hus med adressen Smedgatan 7:

Det har förändrats en del under årens lopp, men de flesta detaljerna stämmer med huset på den gamla bilden. Så, jag anser frågan löst!

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum