Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Strängnäs Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
Perra G
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 30 oktober 2017 kl 17:42 - IP Citera Perra G

E. Johanssons Skomakeriaffär i hörnet Norra Långgatan? och
St Eskilsgatan?
Lite svårlästa gatunamnsskyltar. Oskrivet vykort.

Redigerad av Perra G den 10 november 2017 kl 17:36
Tillbaka överst Se Perra G's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Perra G Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

hobbybjörn
Silvermedlem
Silvermedlem

Postats: 30 oktober 2017 kl 20:57 - IP Citera hobbybjörn

Går det lättare nu?
Tillbaka överst Se hobbybjörn's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av hobbybjörn Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Perra G
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 02 november 2017 kl 22:17 - IP Citera Perra G

Nej, det verkar inte lättare, men tack för försöket.
Norra Långgatan känns ganska säkert. Har återigen kollat alla Norra Långgator jag hittar, men ingen korsas av någon gata som liknar "St Eskilsgatan". Jag kan inte hitta någon St Eskilsgata alls, så det kanske är en felläsning.
Tillbaka överst Se Perra G's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Perra G Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Klas Grönqvist
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 03 november 2017 kl 12:55 - IP Citera Klas Grönqvist

Massor av studentmössor och många av herrarna är behängda med blomsterkransar. Är det studentexamen på gång eller rör det sig om någon doktorspromovering eller liknande? Många av herrarna har höga hattar men det ser inte direkt ut som doktorshattar. Vad kan det röra sig om för sorts festlighet?

Beträffande gatunamnet så tycker jag att det kan tänkas vara ett L eller möjligen ett C efter "St". St kan väl stå för "Stora" lika gärna som "Sankt".
Tillbaka överst Se Klas Grönqvist's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Klas Grönqvist Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Perra G
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 03 november 2017 kl 13:42 - IP Citera Perra G

Så här ser det ut i högre upplösning.

Klas Grönqvist
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 03 november 2017 kl 17:45 - IP Citera Klas Grönqvist

Om det står St Eskilsgatan, som förstoringen tyder på, så hittar jag vid en googling bara två gator med detta namn: i Strängnäs och i Kaskö. Och jag tror inte vi ska till Finland.

Redigerad av Klas Grönqvist den 04 november 2017 kl 20:19
Tillbaka överst Se Klas Grönqvist's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Klas Grönqvist Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 03 november 2017 kl 22:28 - IP Citera jean

Kan det stå Norra Torggatan på den ena skylten? Isåfall finns en korsning i Ljungby mellan Norra Torggatan och Eskilsgatan som den heter nu. Google Street View verkar inte varit där så jag kan inte se hur det ser ut där idag.
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Perra G
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 09 november 2017 kl 18:54 - IP Citera Perra G

Nej, jag tror inte att Torggatan är möjlig. Är ganska säker på Norra Långgatan. Jag ändrar rubriken och hoppas på det bästa.
Trodde faktisk att det här skulle lösas ganska snabbt, men så var det inte.

bark
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 09 november 2017 kl 20:14 - IP Citera bark

Det går inte att se några detaljer på mannen med uniformen i mitten?
Tillbaka överst Se bark's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av bark Besök bark's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Perra G
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 09 november 2017 kl 22:25 - IP Citera Perra G

Så ser han ut på nära håll.

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 10 november 2017 kl 12:35 - IP Citera jean

Nästa uppslag kan vara Strängnäs. Enligt en obekräftad källa kallades tidigare Storgatan för Långgatan. Isåfall skulle det kunna vara i det här hörnet, ombyggt på senare år men topografin verkar vara OK iallafall.

Google StreetView, Hörnet Storgatan(Långgatan) - Eskilsgatan i Strängnäs,
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Perra G
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 10 november 2017 kl 17:35 - IP Citera Perra G

Nu händer det saker. Jag hittade det här kortet från Strängnäs. Skomakarskylten är på plats.
Tack jean och alla andra som funderat på det här.

Rospiggen
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 10 november 2017 kl 18:44 - IP Citera Rospiggen

Hurra!
Tillbaka överst Se Rospiggen's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Rospiggen Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum