Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: Fråga: Rönne å vid Klippan? Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 11 november 2017 kl 21:49 - IP Citera adam

Vykort med titeln "Parti från Rönneån, Sandreveln".

Tyvärr står det ingen ortsangivelse på kortet och det saknas även information om fotograf och förlag.

Jag har ingenstans på nätet funnit någon information om var längs Rönne å det finns en sandrevel. Det borde ju vara någonstans nära utloppet i Skälderviken, troligen Ängelholm, men vore trevligt att få platsen identifierad mera exakt.

Redigerad av adam den 15 november 2017 kl 16:12

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 november 2017 kl 00:15 - IP Citera Öjkas

Kan det ha med Rebbelberga i Ängelholm att göra? Rebbel är en variant av revel, som kan betyda långsträckt höjd eller ås. En omfattande etymologi finns på sid 140 här.
Tillbaka överst Se Öjkas's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Öjkas Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 november 2017 kl 16:17 - IP Citera adam

Mycket intressant teori!

Enligt Wikipedia kommer namnet Rebbelberga från den ås varpå kyrkan ligger, men likafullt finner jag en intressant långsträckt udde i Rönne å i höjd med Rebbelberga:

Länk till satellitbild på Hitta.se

Kan det vara denna udde som är sandreveln på bilden ovan?

Redigerad av adam den 13 november 2017 kl 16:18

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 november 2017 kl 18:25 - IP Citera Öjkas

Vyn från bron på Kungsgårdsleden är förledande lik vykortets.
Tillbaka överst Se Öjkas's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Öjkas Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 november 2017 kl 19:55 - IP Citera adam

Ja, platsen stämmer bra, men inga direkta detaljer som bekräftar teorin.

Så återstår att se om det går att få fram om platsen kallats Sandreveln...

Ello
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 november 2017 kl 21:29 - IP Citera Ello

Den kryptiska signaturen har jag sett på några kort från Klippan och ska vad jag erfarit tydas C D och stå för Hovfotograf Carl Dahlquist, även kallad Calle D. Han var verksam 1873-1907 således är bilden kanske från 1800-talet.

Länk till Carl Dahlquist

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 13 november 2017 kl 21:47 - IP Citera adam

Carl Dahlquist är jag väl bekant med från mitt samlande av Helsingborgskort, men har aldrig sett denna logotyp på vykort med hans bilder.

Det här kortet är utan tvekan utgivet efter hans död. Det är gjort på ett fotopapper med förtryckt vykortsadressida (i detta fall från en tillverkare i ett engelsktspråkigt land, troligen USA). Jag bedömer att kortet är från 1910-talet.

Därtill har jag svårt att utläsa logotypen som CD. Jag tycker mer den ser ut att innehålla bokstäverna A, D och S (i oklar ordning).

Varifrån är motiven på de andra kort med denna signatur som du sett Leif? Klippan?

Ello
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 november 2017 kl 21:53 - IP Citera Ello

Adam, korten med signaturen har motiv från Klippan(hus), början 1900 talet. Ett digitalt, det andra i min samling med samma adressbaksida som ditt.

Tre kort med samma krummelur, varav två från Klippan, kanske tre! Inte omöjligt att din bild kan vara tagen i Rönneån mellan Pappersbruket o Forsmöllan. Finns en sträckning på ån som liknar bildens.(Pil på karta).

Finns stigar i området där folk i alla tider rört sig, det syns några personer på bild.

Får kanske avskriva Calle D och leta efter en lokal fotograf?

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 november 2017 kl 02:12 - IP Citera adam

Mycket intressant!

Låter mycket rimligt att även motivet ovan är från Klippan. Får se om jag kan hitta andra bilder från Rönne å i Klippan.

Sedan kan man ju undra vem fotografen är som döljer sig bakom den svårtolkade logotypen...

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum