Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: Fråga: Herrgård i Fagersta? Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 07 december 2017 kl 09:46 - IP Citera adam

Vykort postgånget på 1920- eller 30-talet, men stämpeln är mycket svårtydd.

Intill meddelandet har någon skrivit Fagersta, men jag är osäker på om det är klara fakta eller enbart en gissning av ortsstämplingen.

På bilden ser man under alla omständigheter en herrgård eller annan större gård. Jag finner dock inget som passar in på detta motiv i eller kring Fagersta, så frågan är om motivet verkligen är därifrån.

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Rospiggen
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 07 december 2017 kl 20:49 - IP Citera Rospiggen

Jag har försökt vränga färgerna fram och tillbaka i Photoshop och Fagersta är nog en korrekt gissning.
Tillbaka överst Se Rospiggen's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Rospiggen Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 07 december 2017 kl 21:25 - IP Citera thekimt

Det stora antalet telefontrådar som löper tvärs över
bilden tyder på att det nog går en större järnvägslinje
mellan fotografen och byggnaderna.
/Thomas Ekelund
Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 09 december 2017 kl 15:57 - IP Citera adam

Då blir det till att leta vidare i trakterna kring Fagersta... Men har luftledningarna verkligen något med järnväg att göra? När kortet skickades var det ju väldigt få järnvägar i Sverige som var elektrifierade.

Angående herrgårdar i direkt anslutning till Fagersta, så finner jag endast att det funnits tre, nämligen bruksherrgårdarna i Fagersta, Semla och Västanfors. De två sistnämnda försvann redan på 1800-talet och det är inte Fagersta bruksherrgård vi ser på bilden.

Som lite extra hjälp för att kunna lösa gåtan, så har jag fixat två detaljbilder:

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 09 december 2017 kl 17:10 - IP Citera thekimt

Sveriges telefonförbindelse i början av 1900-talet
följde som regel jänsvägsnätet. Jämför denna bild,
(den nedre) från västra stambanan innan elektrifiering.
Äldre inlägg
/Thomas Ekelund
Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 10 december 2017 kl 13:38 - IP Citera adam

Intressant, då lärde jag mig något nytt även idag!

Har nu kollat längs järnvägslinjerna i och kring Fagersta och finner ingen herrgårdsliknande miljö. Så, börjar undra om motivet verkligen är från Fagersta.

När jag närgranskar stämpeln får jag det till att ortsnamnet borde ha nio, inte åtta bokstäver, dvs att det är två bokstäver, inte en, före det som ser ut som det första A:et. Vore intressant att få se vad du fått fram i Photoshop Rospiggen!

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 12 januari 2018 kl 16:26 - IP Citera Öjkas

Herrgårdar finns det gott om. Jag har googlat bort några timmar men inte kommit till något resultat. Vykortsmotivet ger i alla fall intryck av att vara en herrgård. Jag ser inga dekorationer på den putsade fasaden, förutom möjligen en dörromfattning, vilket ger ett ålderdomligt intryck. Den raka takavslutningen mot gaveln är ovanlig. Tyvärr svårt att se hur taket i övrigt är byggt. Gaveln är egendomlig genom avsaknaden av fönster på de lägre våningarna. Ser ut som om det finns en flaggstång mellan skorstenarna. Flygelbyggnaden (Skymtar man en till?) påminner om arbetarbostäder vid en del upplandsbruk t ex Forsmark
Svårt att hitta något ortsnamn som rymmer två bokstäver före "agersta" såväl i Kartsök och ortnamn som i Ortnamnsregistret. Har också letat, resultatlöst, efter postkontor och poststationer i Bergslagsområdet som skulle kunna passa. Forsbacka är det närmaste jag kommer. Där finns en herrgård som inte är lik vykortets, men som över åren genomgått ombyggnader. Men knappast det vi söker väl?
Tillbaka överst Se Öjkas's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Öjkas Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 16 januari 2018 kl 19:09 - IP Citera adam

Byggnadsstilen generellt, brutet tak och småspröjsade fönsterbågar, pekar mot att byggnaden är uppförd under 1700-talets andra hälft. Sådana herrgårdsbyggnader finns det massvis av. En betydligt ovanligare detalj är att taket INTE är valmat (båda takfallen går hela vägen ut till gavlarna istället för att som oftast vara avfasade).

Forsbackas herrgård t.ex. har halvvalmat tak, dvs det övre takfallet är avfasat vid gavlarna.

Har hitintills funnit några herrgårdar där mangårdsbyggnaderna har ovalmade takfall, men ingen som matchar byggnaden på bilden...

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 16 januari 2018 kl 23:18 - IP Citera Öjkas

Då är det alltså tre våningar med alla fönsterraderna i fasaden?
Tillbaka överst Se Öjkas's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Öjkas Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 januari 2018 kl 13:01 - IP Citera thekimt

Har gjort några försök att spåra Karin Sporre tillbaka
till Västmanland men det har gått dåligt. Fanns en
Bengt Ivar Sporre (f 19251127) på Breviksvägen 87 i
Tyresö som gifte sig 23/2 1952 men då var portot för
vykort 20 öre och hans hustru hittar jag inte.
/Thomas Ekelund

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 januari 2018 kl 16:50 - IP Citera christerm

Bengt Sporres hustru:

Sporre, Eva
Breviksv 87
135 68 Tyresö
Mantalsskriven i Tyresö (Tyresö kn, Stockholms län, Södermanland), fastigheten Trinntorp 1:4.
Född 18/5 1926 i Katarina (Stockholms stad, Uppland).
Änka (25/5 1987.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 januari 2018 kl 19:37 - IP Citera adam

När jag googlar finner jag den här tidningen från PRO-Tyresö. Där nämns Nils Sporre och hans hustru Carin, född Karlsson. Kan det vara denna Carin som är kortets adressat?

Redigerad av adam den 17 januari 2018 kl 19:40

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 januari 2018 kl 20:09 - IP Citera thekimt

Jo, nu stämmer det bätte ! Jag var en generation fel,
så var kom Carin Sporre (Karlsson) ifrån ?
/Thomas Ekelund

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 januari 2018 kl 20:31 - IP Citera thekimt

Hon kom från Tyresö, så det spåret till Fagersta kan vi nog lägga ner.
/Thomas Ekelund

Post från Sveriges befolkning 1910: 1910-2-93-135

Karin Sofia Matilda

f. 1907 i Tyresö (Stockholms län, Södermanland)

d.
Flicka, barn i familjen

Notholmen
Tyresö (Stockholms län, Södermanland)

Registrerad födelseort: Tyresö Stockholms län

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 januari 2018 kl 22:02 - IP Citera christerm

Karin Sporres man, Nils Sporre var född i Lohärad socken. Har letat där men det närmaste jag kommit är Norr Malma gård men det är inte den som efterfrågas här.

moses s
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 januari 2018 kl 10:05 - IP Citera moses s

Är det bara jag som misstolkar bilden - men ser det inte ut som en väldig massa trädgårdsmöbler på gården, framför huset. Har man så här många trädgårdsmöbler i ett privatboende. Kaffeservering eller restaurang??
Tillbaka överst Se moses s's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av moses s Besök moses s's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

christerm
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 januari 2018 kl 11:31 - IP Citera christerm

Har haft samma funderingar som du moses s. Funderar på alternativ som pensionat och hotell.

Öjkas
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 januari 2018 kl 14:33 - IP Citera Öjkas

Ett par människor på trädgårdsgången bakom buskarna. Ester och Gunnar?

hasse1
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 januari 2018 kl 15:52 - IP Citera hasse1

Det finns 7 st orter med 9 st bokstäver med poststämpel som slutar sta.

Uppland: Lännersta, Sunnersta, Balingsta
Närke: Hidingsta, Gällersta
Södermanland: Ballersta, Tungelsta
Tillbaka överst Se hasse1's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av hasse1 Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 januari 2018 kl 17:14 - IP Citera adam

Det här verkar ju vara rätt par, men kanske inte så troligt att motivet är från Karin eller maken Nils födelseort...

Har inte lagt märke till trädgårdsmöblerna tidigare. Det verkar inte osannolikt att gården kan ha inrymt ett pensionat, kafé eller liknande!

De sju ortsförslagen verkar betydligt mer troliga än Fagersta! Får väl beta av dem en efter en och se om det finns någon herrgård i närheten som matchar motivet...

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum